Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.

Infinite Update - 5 april 2011

Verhuisd!

Terwijl er in het onderwijs veel belangrijker zaken aan de orde zijn (bezuinigingen, stelselwijziging, jaarverslagen) zijn wij in de afgelopen week verhuisd naar een iets grotere huisvesting. Onderstaand een foto met ons nieuwe adres.

In deze Infinite Update veel aandacht weer voor onder andere Passend onderwijs, leiderschap, functiemix, huisvesting en jaarverslagen: we brengen op een compacte wijze het nieuws van de afgelopen weken in onderwijs en bedrijfsvoering voor u samen.


Infinite Financieel naar nieuwe behuizing (4 april 2011)

geen tags

Infinite Financieel is op 1 april 2011 verhuisd. Ons bedrijf is vanaf nInfinite Financieel savannatorenu gevestigd op een deel van de benedenverdieping van de Savannahtower op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht. Hoewel onze adviseurs de meeste dagen in het land bij klanten aan het werk zijn, was de oude behuizing inmiddels wel erg krap geworden.

Ons nieuwe adres:
Savannahweg 17
3542 AW Utrecht 
085-8769437

Onze netwerkbijeenkomsten 2011 voor controllers en financieel directeuren in het PO en VO blijven gewoon plaatsvinden in het bekende gebouw van Cursus- en vergadercentrum Domstad.



Agenda

geen tags


Jan Looise in dienst bij Infinite Financieel (4 april 2011)

geen tags

Met ingang van 1 mei 2011 zal Jan Looise als senior adviseur in dienst treden van Infinite Financieel. Jan heeft een ruime ervaring in het onderwijsveld. Hij is tot voor kort accountmanager bij VBS (Verenigde Bijzondere Scholen) geweest en is als secretaris verbonden aan de coöperatie van eenpitters. In de afgelopen jaren was hij onder andere betrokken bij de invoering van lumpsum in het PO. Bij Infinite Financieel zal Jan zich (met name) bezighouden met advisering en ondersteuning in het VO-veld.



Enquête dienstverlening en kosten accountant in primair en voortgezet onderwijs (15 februari 2011)

geen tags

Uit diverse contacten is gebleken dat er grote verschillen zijn in de dienstverlening door en de kosten voor de accountant. Infinite Financieel doet een onderzoek met betrekking tot die kosten van de dienstverlening door uw accountant in 2010, over de jaarstukken 2009. U vindt de enquete hier. U kunt tot 8 april aanstaande de enquête terugsturen. De resultaten worden in onze netwerkbijeenkomsten en in een volgende Infinite Update besproken.
www.infinitebv.nl



Eieren voor uw geld (4 april 2011)

geen tags

In de vorige Infinite Update en in onze advertentie in de catalogus van het AVS-congres 2011 plaatsten we het eierraadsel. De oplossing luidt: de boer begon de dag met 7 eieren. De goede inzenders hebben hun attentie ontvangen. Een toelichting op de oplossing leest u op onze site.   
www.infinitebv.nl



Bijeenkomsten OCW over passend onderwijs zijn begonnen (4 april 2011)

geen tags

Het ministerie van OCW is op 4 april begonnen met het houden van 160 informatiebijeenkomsten over de stelselwijziging passend onderwijs en de bezuinigingen van 300 miljoen euro op de zorgmiddelen voor het onderwijs. Dit zullen 'open gesprekken' met besturen worden, zo benadrukt OCW. Er komen aparte bijeenkomsten voor primair en voortgezet onderwijs. Belangrijkste agendapunt voor de bijeenkomsten is dan ook de nieuwe regionale indeling van samenwerkingsverbanden, welke opties daarvoor zijn en welke belemmeringen. Via de site van het steunpunt passend onderwijs zijn documenten te raadplegen die het ministerie opstelde ter voorbereiding op de bijeenkomsten. De opbrengsten van de bijeenkomsten  georganiseerd door OCW zullen verwerkt worden in een rapportage aan de Kamer die begin juni gereed moet zijn.
Diverse organisaties hebben hun achterban geadviseerd over voorbereiding op en deelname aan de bijeenkomst. De PO-Raad en de VO-raad hebben een informatiepakket voor de leden samengesteld. Het PO pakket bestaat uit de volgende documenten:

  • Feiten en cijfers: Een overzicht met feiten & cijfers over de bezuiniging passend onderwijs . Dit dient als achtergrondinformatie. (Dit overzicht is door Infinite Financieel opgesteld in opdracht van onder  meer de PO-Raad en de VO-raad. Via internet is steeds de meest actuele versie te downloaden).
  • Vragenlijst: Vragen richting de minister. 
  • Gespreksformat: In dit format is een aantal reacties geformuleerd die men tijdens de bijeenkomst mee kan geven aan OCW. Het gespreksformat kan ook gebruikt worden voor terugkoppeling naar de PO-raad. Indien nodig kan deze informatie naast die van de minister gelegd worden. 
  • Actiesuggesties: In het vierde document vindt men suggesties om actie te voeren rondom de bijeenkomst van OCW in de eigen regio.

VOS/ABB wijst erop dat er per bestuur maar twee leden mogen worden afgevaardigd naar de OCW-bijeenkomsten. Daarom adviseert men van tevoren te overleggen met het voltallige bestuur én het samenwerkingsverband, over de afwegingen die van belang zijn voor de samenstelling van een nieuwe regio en de directe gevolgen van de bezuinigingen. In het gesprek met OCW kan men dan de volgende punten naar voren brengen.

  • De directe effecten van de bezuinigingen op de ((V)SO)-scholen. 
  • Het ontbreken van tijd om de stappen te zetten die vereist zijn bij noodzakelijke ontslagen, zoals personeel in RDDF plaatsen, werkgelegenheidsplannen maken, procedures opstarten en overleggen met de bonden.
  • Het probleem dat men geen meerjarenbegrotingen kan opstellen zolang weinig bekend is over de inrichting van nieuwe samenwerkingsverbanden en de verdeling van het zorgbudget.
  • Het feit dat SWV-en al jaren verschillend inhoudelijk beleid hebben gevoerd en daarom niet zomaar aan elkaar te schuiven zijn. Ze vertonen ook grote verschillen in deelnamepercentages aan het SBO en SO.
  • Ten slotte is het belangrijk om te pleiten voor grote invloed bij de samenstelling van de nieuwe regio's.

Intussen gaat ook de discussie over de bezuinigingen in en buiten de Kamer door. Staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs moest op 22 maart erkennen dat er in 2012 inderdaad al honderd miljoen euro op passend onderwijs wordt bezuinigd in plaats van de aangekondigde vijftig. Hierover waren Kamervragen (Groen Links) gesteld na publicatie van berekeningen door de AOb (Algemene Onderwijsbond). Volgens de staatssecretaris wordt dit veroorzaakt door het verschil tussen begrotings- en schooljaren. Het ministerie zet alles in een brief aan de Kamer binnenkort nog een keer op een rijtje. Door de SP zijn vragen gesteld over het mogelijk dubbel tellen van zorgleerlingen, zodat percentages niet kloppen.
De onderwijsvakbonden bereiden voor 19 mei een landelijke actiedag voor.
Op 2 april is tijdens het CDA-congres een motie aangenomen die zich keert tegen de huidige kabinetsplannen om te bezuinigen op het passend onderwijs. Het kabinet en de Tweede Kamer worden gevraagd de ingreep voor de groep kwetsbare leerlingen te verzachten.
www.passendonderwijs.nl
http://ib-groep.nl/zakelijk/themas
www.VOSABB.nl
www.poraad.nl
www.voraad.nl



Minister nuanceert uitspraken ontslagvergoedingen (22 en 31 maart 2011)

geen tags

In een vorige Infinite Update schreven we over een brief van de minister  van Onderwijs aan de VO-raad. De strekking van de brief was dat de minister met ingang van het huidige kalenderjaar ontslagvergoedingen terugvordert, tenzij de rechter de uitkering van de vergoeding heeft bepaald.
De vakbonden in het onderwijs hebben een brandbrief gestuurd aan de minister, waarin ze protesteren tegen de aangekondigde terugvordering van ontslagvergoedingen. Volgens hen is dit geen bestendiging van bestaand beleid, maar een 'majeure wijziging'.
De VO-raad wees OCW in gesprekken op de onwenselijkheid van een totaal verbod. Want soms is het voor scholen duurder om bij ontslag een heel juridisch traject in te gaan, dan om direct een ontslagvergoeding mee te geven. In dit geval mogen scholen nu waarschijnlijk toch een ontslagvergoeding uitkeren.  De VO-raad sprak de verwachting uit dat het verbod naar verwachting sterk zal worden genuanceerd.
Brief vakcentrales
www.vo-raad.nl



Belastingmaatregelen op een rij, bijvoorbeeld BTW (11 maart 2011)

geen tags

Het ministerie van OCW heeft een actueel overzicht gepubliceerd van alle voor de onderwijssector relevante belastingmaatregelen. In deze voorlichtingspublicatie wordt onder meer uitvoerig ingegaan op het onderwerp BTW. Helder wordt gemaakt in welke situaties BTW-vrijstellingen gelden voor het onderwijs en wanneer niet.
Lees verder



Handreiking controle en onderzoek sector PO en VO 2010 (1 maart 2011)

geen tags

Van één van onze relaties vernamen wij het volgende. In februari 2011 zond de onderwijsinspectie een brief naar alle instellingsaccountants omdat uit reviews over het jaar 2009 is gebleken dat een aantal van hen bepaalde items uit het controleprotocol anders heeft geïnterpreteerd dan door de inspectie was beoogd. Opvallend punt in de brief is dat op pagina 2 wordt gesproken over de huisvesting PO, waarin staat dat de reserves van voor 1 augustus 2006 niet mogen worden gebruikt voor uitbreiding. Heeft u vragen over deze brief of uw situatie, neem dan contact op met uw accountant.
Het volledige Controleprotocol 2010 staat onder meer op de site van de Inspectie van het onderwijs.
www.onderwijsinspectie.nl



Gevolgen bezuinigingen SO per 1 augustus 2012 (23 maart 2011)

geen tags

De bezuinigingen op het (voortgezet) speciaal onderwijs worden grotendeels per 1 augustus 2012 doorgevoerd en een klein deel één jaar later. De besturen hebben op 18 februari 2011 hierover een brief ontvangen. Op de website van CFI is een bestand geplaatst waarin per school (BRIN-nummer) de onderbouwing van de bezuiniging gedetailleerd zichtbaar gemaakt wordt.
Naar rekenmodel >>
Naar toelichting DUO >>



Minister wil Vervangingsfonds opheffen (31 maart 2011)

geen tags

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft zich in de maand maart twee keer kritisch getoond over de werking van het Vervangings- en Participatiefonds (VF en PF). Argumenten voor de kritische stellingname zijn de hoge bureaucratische last, de onrechtmatigheidspercentages en de onvoldoende resultaten bij de beperking van het ziekteverzuim. Bij de tweede keer, op 31 maart, heeft de minister gezegd nog voor de zomervakantie te komen met een schets hoe zij de opheffing van het Vervangingsfonds wil aanpakken. De noodzakelijke wetswijziging zal dan eind 2012, begin 2013 gereed moeten zijn. De minister wil het Participatiefonds overigens handhaven.
Onduidelijk is wat deze recente ontwikkelingen betekenen voor de mogelijkheid eigen-risicodrager te worden per 1 augustus 2011, voor besturen met een lumpsum van minimaal 20 miljoen. Betrokken besturen adviseren wij de interne besluitvorming in elk geval af te ronden. Wie geen eigen risicodrager wil worden moet dit bij het VF melden vóór 1 juni. Niet reageren betekent automatisch eigen risicodrager worden.  
www.vfpf.nl



Verontrustende signalen bekosting functiemix (15 maart 2011)

geen tags

De PO-Raad meldt dat zij de laatste tijd van diverse schoolbesturen verontrustende signalen ontvangt dat de bekostiging van de functiemix door OCW ontoereikend is. De bekostiging zoals die door OCW wordt verstrekt aan de schoolbesturen zou niet voldoende zijn voor 75% van de kosten van de invoering van de functiemix. De PO-Raad dringt er bij OCW opnieuw op aan volledig inzicht te geven in de bekostiging van de functiemix op macroniveau.
www.poraad.nl



Extra bijeenkomsten PF over bezuinigingsontslagen (22 maart 2011)

geen tags

Omdat de belangstelling voor de eerste bijeenkomst, eind februari, erg groot was organiseert het Participatiefonds (PF) op 6, 13 en 14 april opnieuw bijeenkomsten over bezuinigingsontslagen in het primair onderwijs. Tijdens de bijeenkomst wordt men geïnformeerd over de relevante artikelen uit het Reglement Participatiefonds en de CAO-PO.
www.vfpf.nl



Schoolleiders: weinig oog voor externe ontwikkelingen (21 maart 2011)

geen tags

Schoolleiders hebben in het algemeen weinig aandacht voor externe ontwikkelingen. Dat is de conclusie van een onderzoek naar leiderschap in het primair onderwijs, dat is uitgevoerd door adviesbureau Berenschot. Er hebben 2300 schoolleiders aan meegewerkt.
De uitkomsten van het onderzoek zijn neergelegd in het boek 'Passend leiderschap, elke school de beste baas'. Eén van de auteurs is Theo Camps, directievoorzitter van Berenschot. Hij vindt dat schoolleiders en besturen veel meer en systematisch gebruik moeten maken van tevredenheidsonderzoeken onder personeel, ouders en partners van de school. Hij constateert dat schoolleiders onvoldoende actief zijn als het gaat om het mobiliseren van de 'relevante omgeving'.
Centrale vraag in het onderzoek was hoe schoolleiders tot passend leiderschap kunnen komen. Om de match tussen schoolleider en school te vergroten, werd een model ontwikkeld. Hierin wordt wat de schoolleider doet afgezet tegen wat de school op dat moment nodig heeft: nieuwe koersbepaling, ontwikkeling en vernieuwing of het consolideren van de gekozen strategie. Er is sprake van passend leiderschap als dat aansluit bij de ontwikkelfase van de school.
Op basis van het onderzoek en de interviews formuleren de auteurs een aantal ontwikkeltips voor de schoolleiders. Tevens doen zij aanbevelingen voor schoolleiders en besturen om de match tussen ontwikkelbehoefte van de school en de gewenste sturing door de directeur te verbeteren. Ook kunnen schoolleiders via http://www.berenschot.nl/leiderschapsscan met een leiderschapsscan achterhalen welk leiderschapstype op hen van toepassing is.
www.berenschot.nl



Aanvraag ontheffing speciaal onderwijs niet altijd nodig (21 maart 2011)

geen tags

Het is niet langer in alle gevallen noodzakelijk dat scholen bij de Inspectie van het Onderwijs een ontheffing aanvragen om af te mogen wijken van regelgeving uit de Wet op de expertisecentra (WEC). Dankzij een ontheffing kunnen bepaalde voorschriften uit de WEC worden afgestemd op de specifieke behoeften van een leerling. Nu nog ontvangt de inspectie hiervoor jaarlijks duizenden ontheffingsverzoeken. Niet alle verzoeken zijn meer nodig; in de meeste gevallen is het voldoende dat het bevoegd gezag van een school documenten en verklaringen bezit waarmee aangetoond kan worden dat een ontheffing noodzakelijk is. Wanneer welke acties noodzakelijk is, kan worden bepaald aan de hand van een stroomschema. Het stroomschema geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Moet ik een ontheffing aanvragen voor de onderschrijding van het jaarlijks minimum urenaantal?
  • Kan ik een leerling eerder op school toelaten?
  • Kan ik een leerling na zijn/ haar twintigste verjaardag op school ingeschreven laten staan?
  • Moet ik een ontheffing aanvragen voor de maximale duur en/of omvang van de stage van de leerling?

‘Regels ontheffingen (voortgezet) speciaal onderwijs'
beleidsregel



Pleidooi voor continuering subsidie Servicecentrum Scholenbouw (5 april 2011)

geen tags

De PO-Raad , VO-raad en VNG pleiten in een brief aan de minister van Onderwijs voor het continueren van de subsidie aan het Servicecentrum Scholenbouw. Het servicecentrum is drie jaar geleden opgericht door het Ministerie van Onderwijs en het Ministerie van Financiën. Doel was vooral publiek private samenwerking bij scholenbouw te stimuleren. Belangrijk daarbij was dat het centrum vooral een onafhankelijk positie zou moeten krijgen ten opzichte van het bedrijfsleven. Verder zou het SCS van en voor het veld (scholen en gemeenten) moeten zijn. In de brief worden zes argumenten aangedragen waarom continuering noodzakelijk is. De  belangrijkste zijn dat een servicecentrum een belangrijke bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van de scholen en de ontwikkeling van professioneel opdrachtgeverschap.  De drie organisaties spreken de minister met name aan op haar verantwoordelijkheid voor het huisvestingsstelsel als geheel en verzoeken haar ook in de komende jaren het SCS te subsidiëren.
www.poraad.nl



Onderwijsraad adviseert over eigentijdse invulling van vorming in het onderwijs (29 maart 2011)

geen tags

De Onderwijsraad heeft op verzoek van de Eerste Kamer een rapport uitgebracht over de vraag of leraren en docenten tegenwoordig nog wel aandacht besteden aan vorming van de leerlingen.  Aandacht voor vorming houdt in de wereld van leerlingen en studenten verbreden door middel van brede cultuuroverdracht, wat hen oriëntatie geeft. Vorming houdt ook in leerlingen en studenten noties meegeven die richting wijzen of aangeven wat van waarde is. Aandacht voor vorming is belangrijk en gewenst. Niet alleen omdat het een wettelijke taak is van scholen in alle sectoren, maar ook omdat de huidige sociaal-culturele context erom vraagt. De complexe, pluriforme en dynamische samenleving stelt hoge eisen aan jongeren, zowel aan hun persoonlijkheid als aan hun functioneren in sociaal-maatschappelijk en beroepsmatig opzicht.
Vormend onderwijs bereidt hen daarop voor. Het is belangrijk dat aandacht voor vorming op een eigentijdse manier gebeurt. Kinderen en jongeren hebben behoefte aan brede cultuuroverdracht, waaronder kennis van tradities en moraal. Het advies stelt de rol van de leraar centraal. Om zich te kunnen vormen hebben kinderen en jongeren anderen nodig, waaronder leraren, die kennis aanreiken en deskundigheid tonen en die bepaalde waarden of idealen in hun handelen laten zien. De raad doet vijf aanbevelingen die leraren en docenten beter in staat stellen systematisch aandacht te besteden aan hun vormende taak. De aanbevelingen zijn niet alleen gericht aan leraren en docenten, maar ook aan de hen omringende partijen: de lerarenopleidingen, de scholen, de minister en de Eerste Kamer. De aanbevelingen zijn bedoeld als opmaat voor een debat over de vormende taak van het onderwijs.
www.onderwijsraad.nl



Bedragen regionaal zorgbudget VO ongewijzigd (23 maart 2011)

geen tags

De Regeling regionaal zorgbudget, subsidie regionale verwijzingscommissies voortgezet onderwijs en reboundvoorzieningen i.v.m. de vaststelling van het regionaal zorgbudget en de subsidie voor regionale verwijzingscommissies (RVC's) voor 2011 en tot vaststelling van de aanvullende bekostiging van reboundvoorzieningen voor 2011 is gepubliceerd. De regeling stelt drie zaken aan de orde. De jaarlijkse vaststelling van de hoogte van de bekostiging voor het regionaal zorgbudget; de vaststelling van de jaarlijkse subsidie van de regionale verwijzingscommissies (rvc's) voortgezet onderwijs en de jaarlijkse vaststelling van de hoogte van de bekostiging voor de reboundvoorzieningen. De bedragen zijn niet gewijzigd ten opzichte van 2010.
Staatscourant 5182



Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2011 verschenen (23 maart 2011)

geen tags

Onlangs is de arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2011 verschenen. Hierin komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Een overzicht van de beleidsontwikkelingen in de sector, met de nodige aandacht voor aspecten van professionalisering.
  • Kwantitatieve tekorten, de huidige vacaturegraad, werkgelegenheid en de uitstroom van onderwijspersoneel.
  • Verwachtingen voor de toekomst: nieuwe arbeidsramingen, regionale leerlingenramingen en ontwikkelingen bij de lerarenopleidingen.
  • Kwaliteit van arbeid (tevredenheid, werkdruk, ziekteverzuim, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid).

Op basis van de gesignaleerde knelpunten zijn aanbevelingen opgesteld, die zijn gegroepeerd in vijf oplossingsrichtingen:

  • Behoud van personeel.
  • Scholing en professionalisering
  • Focus op onbenut potentieel
  • Meer uitstroom van de lerarenopleidjngen
  • Tekorten, overschotten en regionale aanpak

Recente beleidsveranderingen, zoals de bezuiniging op het passend onderwijs en de gevolgen daarvan voor de arbeidsmarkt, zijn nog niet in de ramingen opgenomen. Wel bevat het rapport enkele bijlagen (pagina 47 e.v.) met interessant cijfermateriaal over werkgelegenheid en leerlingenaantallen in het speciaal onderwijs.
www.onderwijsarbeidsmarkt.nl > actueel > 23 maart



SER adviseert samenwerking onderwijs en bedrijfsleven in krimpregio’s (1 april 2011)

geen tags

Onderwijsinstellingen en bedrijfsleven moeten in krimpregio's meer samenwerken en maatschappelijke innovaties in het onderwijs moeten de ruimte krijgen. Dat zegt de SER (Sociaal-Economische Raad) in zijn nieuwste beleidsadvies, dat inmiddels aan minister Donner is overhandigd.
Het advies 'Bevolkingskrimp benoemen en benutten' is gericht aan de regering en geeft aan wat de overheid kan doen om de komende bevolkingskrimp op te vangen. De SER denkt dat de krimp van nu onomkeerbaar en structureel van aard is, al zullen er ook groeiregio’s blijven. De krimp heeft invloed op de economische dynamiek, de vraag naar goederen en diensten, de arbeidsmarkt en het ruimtegebruik. De SER geeft in zijn beleidsadvies een reeks aanbevelingen voor de praktijk. Een deel van die aanbevelingen heeft te maken met onderwijs. De SER formuleert deze als volgt en noemt er ook voorbeelden bij:

  • Zorg als overheden voor bovengemeentelijke afstemming om tot een zinvolle inkrimping en spreiding van kwalitatief goed scholen te komen. Voorbeeld: Onderwijsautoriteit Zeeland.
  • Maak als overheid maatschappelijke innovaties mogelijk door waar nodig bestaande knelpunten in wet- en regelgeving aan te pakken. Voorbeeld: Pilot geïntegreerde kindvoorziening voor 0-12 jarigen in de Marne (Groningen).
  • Laat waar nuttig lokale ondernemers in de faciliterende sfeer hierbij een rol spelen: administratie, huisvesting, catering en vervoer.
  • Werk als onderwijsinstellingen en bedrijfsleven meer samen en zorg voor afstemming van het onderwijs op de regionale economie. Voorbeeld: Stichting Engineering Noord.
    • Schep als overheid voor onderwijsinstellingen ruimte voor het aantrekken en behoud van jonge leerkrachten.
  • Zorg als rijksoverheid voor betere wederzijdse erkenning van diploma’s tussen buurlanden en richt het onderwijs in grensregio‟s meer op taal en cultuur van buitenlandse buurregio’s.

De minister wil het beleidsadvies zo snel mogelijk naar de Tweede Kamer sturen, samen met zijn officiële reactie. In een eerste reactie bij de ontvangst van het rapport zei hij dat het goed is als provincies en gemeenten meer beleidsruimte voor experimenten geven.
Het volledige advies en de samenvatting kunt u hier lezen.


  Savannahweg 17
3542 AW Utrecht
T 085-8769437
E info@infinitebv.nl
W www.infinitebv.nl
D Link naar disclaimer
A Afmelden nieuwsbrief