Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.

Infinite Update - 23 mei 2012

Een lente-akkoord. Bezuinigingen van de baan. En nieuwe verkiezingen in het vooruitzicht. Ondanks de mei-vakantie is er weer meer dan genoeg te melden. Infinite Financieel houd u regelmatig op de hoogte van relevante onderwijs en bedrijfsvoeringsontwikkelingen.


Agenda

geen tags
  • Donderdag 24 mei 2012: Netwerk Controllers en Financieel directeuren PO
    (Utrecht) lees verder
  • Donderdag 20 september 2012: Netwerk Controllers en Financieel directeuren PO
    (Utrecht) lees verder
  • Donderdag 27 september 2012: Netwerk Controllers en Financieel directeuren VO
    (Utrecht) lees verder
  • Donderdag 29 september 2012: Netwerk Controllers en Financieel directeuren PO
    (Utrecht) lees verder


CAO- VO voorlopig nog van kracht (28 april 2012)

geen tags

De VO-raad en de vakverenigingen AOb, Abvakabo, CNV Onderwijs en CMHF zijn momenteel nog volop met elkaar in overleg over een nieuwe CAO VO. De afgelopen periode hebben partijen vooral gesproken over de mogelijke invoering van een persoonlijk budget, waarbij individuele keuzevrijheid van de werknemer over de aanwending ervan, centraal staat. Dit onderwerp is echter dermate veelomvattend dat vastgesteld is dat op 1 augustus 2012 niet een nieuwe CAO in werking kan treden.

Werkgevers en vakbonden hebben daarom afgesproken dat de huidige CAO VO 2011-2012 na 1 augustus 2012 van kracht blijft tot het moment waarop partijen een nieuw akkoord hebben gesloten. Dit heeft als gevolg dat per 1 augustus 2012 geen veranderingen voor de schoolorganisaties zullen plaatsvinden.

Lees verder



Geen bezuinigingen op passend onderwijs en uitstel van invoering (27 april, begin mei 2012)

geen tags

De bezuinigingen op passend onderwijs zijn van de baan. Na de val van het kabinet Rutte I hebben VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie een akkoord gesloten om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Onderdeel van dit akkoord is het ongedaan maken van de bezuiniging op passend onderwijs. Dat betekent dat de stelselherziening niet gepaard gaat met de geplande bezuiniging van € 100 miljoen in 2013, € 200 miljoen in 2014 en € 300 miljoen vanaf 2015.

Lees verder Infopunt Passend onderwijs



Eerste Kamer behandelt wetsvoorstel passend onderwijs (16 mei 2012)

geen tags

Het wetsvoorstel passend onderwijs waarin de stelselherziening wordt geregeld, ligt op dit moment voor in de Eerste Kamer. De Minister heeft op 4 mei in een brief aan de Kamer verzocht de wet in behandeling te nemen (en daarmee niet controversieel te verklaren), omdat de bezwaren tegen de wet betrekking hebben op de bezuinigingen (en die zijn van de baan) en niet op de stelselwijziging. De Eerste Kamer op haar beurt heeft op 8 mei besloten het wetsvoorstel in behandeling te nemen en in een brief op 9 mei aan de Minister een toelichting gevraagd. Deze toelichting heeft betrekking op hetgeen de Minister in haar brief stelde: “dat het besluit om de aanvankelijk voorgenomen bezuiniging die met de stelselwijziging gepaard zou gaan in zijn geheel niet door te voeren "ruimere financiële randvoorwaarden om het passend onderwijs vorm te geven" creëert. Tevens zou er door het besluit ruimte ontstaan om "meer tijd te nemen voor de invoering van het nieuwe stelsel".

Wanneer behandeling van het wetsvoorstel op de planning staat is nog niet bekend. De Minister heeft in een brief op 11 mei 2012 de schoolbesturen, samenwerkend in de nieuwe samenwerkingsverbanden, een jaar langer de tijd gegeven om de hervormingen rond het passend onderwijs door te voeren. Als de Eerste Kamer de wet voor 1 augustus 2012 aanneemt, gaan de nieuwe regels in het schooljaar 2014/2015 in, zo schrijft de minister  aan de Eerste Kamer.De twee schooljaren voorafgaand aan de invoering bieden volgens de minister voldoende tijd om de veranderingen inhoudelijk voor te bereiden. Ook is er meer ruimte voor onder meer de medezeggenschap van ouders en leraren, de afstemming met de jeugdzorg en het overleg met gemeenten, schrijft Van Bijsterveldt.

De middelen voor de ambulante begeleiding gaan naar de samenwerkingsverbanden zonder de bezuiniging van 57%. De groepsgrootte in het (v)so blijft zoals het nu is en wordt dus niet met 10% vergroot. Dit wordt doorvertaald naar de bekostigingscategorieën voor het (v)so. In totaal zijn er 3 bekostigingscategorieën voor leerlingen in het (v)so. Omdat er niet meer wordt bezuinigd op de bekostiging in het (v)so, gaan de bedragen van de bekostigingscategorieën voor plaatsing in het (v)so omhoog.
Door het wegvallen van de bezuiniging zullen de budgetten van de samenwerkingsverbanden veranderen. In september ontvangen de samenwerkingsverbanden in oprichting een overzicht van de nieuwe bedragen en de vastgestelde leerlingentelling van 1 oktober 2011.

Lees het nieuwe begrotingsakkoord

brieven verzonden aan REC en (v)so

Lees meer op in de nieuwsflits Passend onderwijs



Werkgelegenheidseffecten passend onderwijs nu bezuinigingen van de baan zijn (16 mei 2012)

geen tags

De voornemens met betrekking tot passend onderwijs kenden - vanuit werkgelegenheidsperspectief bezien - twee aspecten: bezuinigingen en het verleggen van geldstromen. De  bezuinigingen, op het (voortgezet) speciaal onderwijs van de baan zijn, kunnen de schoolbesturen de RDDF-plaatsingen, sociaal plannen e.d. die hier direct betrekking op hebben terugdraaien.
Voor het tweede aspect, het verleggen van geldstromen, ligt dit anders. Dit betreft met name de rugzakgelden (schooldeel en AB-deel). Deze gelden zullen in augustus 2014 (schooldeel) en augustus 2016 (AB-deel) van richting veranderen en in het vervolg door het nieuwe samenwerkingsverband ontvangen worden. Dit kan bij de huidige ontvangers formatieve consequenties hebben. Over deze personele gevolgen van het verleggen van geldstromen voor onder meer ambulante begeleiding, wordt overleg gevoerd met de vak- en sectororganisaties. Het doel is om gezamenlijk te komen tot een kader voor de personele consequenties van het nieuwe stelsel.

Lees verder: nieuwsflits passend onderwijs 16 mei 2012



Instrumentarium Passend onderwijs (26 april 2012)

geen tags

De PO-Raad laat met het oog op de oprichting van de nieuwe samenwerkingsverbanden en stelselwijziging Passend onderwijs een set instrumenten ontwikkellen die aansluiten bij het referentiekader. Dit 'instrumentarium' biedt ondersteuning bij verschillende facetten in de transitie van ‘oud naar nieuw’.

Op dit moment zijn beschikbaar:

  • Stappenplan, werkagenda (tijdpad) en transitiefase (oa. organisatorische handreikingen)
  • Bestuursmodellen Passend onderwijs (rechtsvormen, bestuursmodellen en voorbeeldstatuten)
  • Werken met het schoolondersteuningsprofiel (waar moet een schoolondersteuningsprofiel aan voldoen?)
  • Checklist aandachtspunten ontbinding samenwerkingsverbanden PO/WSNS
  • Samen bouwen aan een zorgcontinuüm in het primair onderwijs (samenwerking tussen primair en speciaal onderwijs)
  • De bekostiging van het samenwerkingsverband Passend onderwijs PO
  • Handreiking federatie plus
  • Samenwerkingsverband Passend onderwijs en grensverkeer
  • 'Doen wat nodig is' (van indiceren naar arrangeren)
  • Voorpublicatie voor het model ondersteuningsplan (een kapstok in een ppp).

Binnenkort wordt ook een begrotingsmodule verwacht.

Ga naar het instrumentarium.



VO Vereenvoudiging bekostiging uitgesteld (21 mei 2012)

geen tags

In het regeerakkoord Rutte I stonden bezuinigingen voor het VO op ‘Profielen bovenbouw’, “gratis schoolboeken’ en ‘vereenvoudiging bekostiging’. Ook na de val van het kabinet zullen de bezuinigingen doorgaan in de vorm van een korting van 1 % op de personele lumpsum in 2013 en 1 % in 2014. In het traject vereenvoudiging lumpsum heeft een themacommissie van de VO raad de laatste maanden gewerkt aan een alternatief voor het OCW model. Waar OCW vasthoudt aan de brin-systematiek heeft de themacommissie gekeken naar een bekostigingsmodel met een vaste voet per vestiging. Hoe meer schoolsoorten op een vestiging worden aangeboden des te hoger de vaste voet. Daarnaast werken beide modellen met één bedrag voor personele en materiële baten per leerling van een bepaalde schoolsoort. Zo zijn er toeslagen voor leerlingen in bovenbouw vmbo, lwoo en pro.

Beide modellen leiden tot herverdeeleffecten tussen schoolbesturen. Dat ligt zeer gevoelig in een tijd waarin de VO schoolbesturen al met moeite uitkomen met hun budget.

Door de val van het kabinet is er meer tijd om naar deze en andere alternatieven te kijken. De VO raad zal op de komende alv van 24 mei niet stemmen over invoering van een nieuw bekostigingsstelsel.

Dat betekent dat OCW wel bezuinigt op de bekostiging VO  in 2013 en 2014, maar dat er meer tijd ontstaat om draagvlak te vinden voor een eventuele stelselwijziging met herverdeeleffecten.



Regeling Impulsgebieden ongewijzigd verlengd (16 mei 2012)

geen tags

OCW heeft de regeling vastgesteld voor de aanvullende bekostiging van de onderwijsachterstandenbestrijding. Deze regeling Impulsgebieden wijzigt niet qua systematiek noch naar bedragen en geldt in principe voor de schooljaren 2013-2014 tot en met 2016-2017. Doel van de regeling is, om in postcodegebieden waar een combinatie is van hoge werkloosheid en veel lage inkomens, de achterstanden op het gebied van het onderwijs effectief aan te pakken. Deze gebieden zijn op basis van de Armoedemonitor van het SCP/CBS ongewijzigd vastgesteld.

Het voornemen is te onderzoeken of het huidige onderwijsachterstandenbeleid toekomstbestendig is en of de huidige wijze van bekostiging daarvan doelmatig en effectief is. In dat kader overweegt OCW een evaluatieonderzoek in te stellen. De uitkomsten van het onderzoek kunnen aanleiding geven de huidige regeling te wijzigen of eerder te laten vervallen. Een intrekking van de regeling zal in elk geval niet eerder plaatsvinden dan per 1 augustus 2015 en zal tijdig worden vastgesteld, dat wil zeggen uiterlijk voor 1 mei 2014.



Regeling Extra bekostiging bij scholenfusie

geen tags

OCW/CFI publiceerde op 23 maart 2012 de regeling Bekostiging personeel PO 2012-2013.

Artikel 38 lid 1 t/m 5 bevat de verbeterde regeling voor extra bekostiging bij scholenfusie vanaf 1 augustus 2012. Deze houdt in dat de fusiecompensatie van 150 % naar 300% gaat. Dit bedrag wordt gedurende 5 jaar uitgekeerd in porties van resp. 100, 80, 60, 40 en 20 procent. De fusiecompensatie wordt berekend door het verschil te bepalen tussen de huidige (personele) bekostiging van kleine scholen en de bekostiging na scholenfusie.

De berekening van de overgangsformatie vindt eenmalig plaats. Verschil kan zich slechts voordoen als een bij de samenvoeging betrokken school te maken heeft met één of meer van de volgende formatiecomponenten:                                               

  1. verhoging t.b.v. zeer kleine scholen: het gaat hier om de garantie dat ook de kleinste school voldoende geld ontvangt,
  2. vermeerdering van de basisformatie t.b.v. basisscholen met een of meer nevenvestigingen: de verhoging met 3/4 van het formatieve verschil voor formeel erkende nevenvestigingen,
  3. de kleinescholen toeslag: voor scholen met minder dan 145 leerlingen
  4. formatie voor de bestrijding van onderwijsachterstanden: de formatie die wordt toegekend op basis van het aantal 'gewichtsleerlingen', ook wel bekend als schoolgewicht,             
  5. impulsgebiedstoeslag: de toeslag die wordt vastgesteld voor een vestiging als die in een Impulsgebied ligt.                                                                              

De PO raad heeft een rekenmodel ontwikkeld waarmee de fusiecompensatie wordt berekend.

De PO-Raad wijst op het volgende. “Als u van plan bent om scholen naar verloop van tijd te laten doorfuseren, let dan op artikel 38 lid 5. Daar staat:  “de bijzondere bekostiging wegens samenvoeging vervalt indien een basisschool, die is ontstaan uit een samenvoeging als bedoeld in het eerste lid, binnen 5 jaar weer betrokken is bij een samenvoeging, waarvoor op grond van dit artikel bijzondere bekostiging voor de personeelkosten wordt toegekend.” Dat betekent volgens CFI dat als u in 2014 twee scholen laat fuseren en in 2016 doorfuseert met een derde school, de fusiecompensatie van de eerste fusie op 1-8-2016 ophoudt (dat scheelt  120 van de 300 %) en de compensatie voor de nieuwe fusieschool start.”

Scholen die per 1 augustus 2011 zijn samengevoegd en volgens de oude regeling in het schooljaar 2012–2013 nog voor 50% van het verschil in personele kosten en voor 100% het verschil in directietoeslag zouden ontvangen, gaan nu over op de nieuwe systematiek. In 2012–2013 ontvangen zij 80% van het totale verschil in personele bekostiging, in 2013–2014 nog 60% enz. Voor de scholen die op 1 augustus 2010 of eerder zijn samengevoegd, eindigt de oude regeling per 1 augustus 2012 of is al eerder geëindigd. Zij kunnen dan ook géén aanspraak maken op deze gewijzigde regeling.

www.poraad.nl



Nieuwe cijfers over uitgaven gemeenten aan onderwijs (16 mei 2012)

geen tags

Het ministerie van Binnenlandse zaken heeft een onderzoek uitgevoerd naar de uitgaven die gemeenten doen voor educatie algemeen en onderwijshuisvesting. Het onderzoek naar de cluster educatie maakt onderdeel uit van een regulier onderzoek naar het totale patroon van uitgaven en inkomsten uit het gemeentefonds.

Hoewel het gemeentefonds – net als de lumpsumvergoeding in het onderwijs – een algemene uitkering is, monitort het ministerie periodiek in hoeverre inkomsten en uitgaven elkaar in balans houden voor verschillende beleidsclusters. Eerder is voor de cluster educatie vastgesteld dat gemeenten hiervoor minder geld uittrekken dan zij ontvangen.

Oorspronkelijk was vastgesteld dat voor de cluster educatie totaal 315 miljoen minder wordt uitgegeven dan gemeente daarvoor ontvangen. Hiervan betrof 150 miljoen huisvesting en 165 miljoen educatie algemeen (o.a. leerling-vervoer, schoolzwemmen, schoolbegeleiding en andere educatieve taken).

Inmiddels is duidelijk geworden dat de onderuitputting voor huisvesting ruim 100 miljoen hoger ligt dan eerder was gemeld. Gemeenten geven dus in totaal 256 miljoen minder uit aan huisvesting dan dat zij hiervoor van het Rijk ontvangen. De onderuitputting van de subcluster Educatie is met 67 miljoen euro verlaagd. 

Om haar zorgen hierover kenbaar te maken hebben de VO-raad en de PO-Raad een brief gestuurd naar de vaste Kamercommissie die hierover op 23 mei aanstaande vergadert.

lees de brief aan de Tweede Kamer
lees de brief van PO-Raad en VO-raad



Aanleveren financiƫle jaarcijfers 2011 (26 april 2012)

geen tags

De jaarrekeningcijfers primair onderwijs voor het jaar 2011, worden pas begin 2013 gepubliceerd. Om al eerder inzicht te krijgen in de financiële situatie van de sector, riep de PO-Raad schoolbesturen op om, net als vorig jaar, de jaarrekeninggegevens over 2011 toe te sturen.

In de eerste twee jaren van de lumpsumfinanciering, gaven schoolbesturen in het primair onderwijs gezamenlijk minder geld uit dan dat zij dat jaar ontvingen. In 2008 was er echter al sprake van een licht negatief saldo (reguliere) baten en lasten. Dit verlies is in 2010 al opgelopen tot € 182 miljoen. Vanuit het veld wordt aangegeven dat het resultaat voor 2011 weer negatief zal gaan uitvallen. Mede omdat de bezuinigingen die per schooljaar 2010/2011 zijn geëffectueerd, nog maar voor 5/12 in de jaarcijfers 2010 verwerkt zijn. Daarbij krijgt de PO-Raad steeds vaker van haar leden te horen, dat de kosten veel harder stijgen dan de bekostiging. Het heeft schoolbesturen dan ook de grootste moeite gekost om de begroting voor 2012 sluitend te krijgen.

www.poraad.nl



Onderwijstijd blijft voorlopig ongewijzigd (4 mei 2012)

geen tags

Komend schooljaar - 2012/2013 - verandert er nog niets aan de Wet op de onderwijstijd en vakantiedagen. Demissionair minister Marja van Bijsterveldt van OCW heeft laten weten dat scholen voor de onderwijstijd in het voortgezet onderwijs het komend schooljaar nog kunnen uitgaan van de huidige wettelijke situatie. Ook de vakantiedata blijven gelden volgens de bestaande schema's.

Vertraging
Het nieuwe wetsvoorstel over de invoering van de 1040 urennorm kan niet meer per 1 augustus 2012 in werking treden. Het moet nog door de Eerste Kamer worden behandeld. Die behandeling stond gepland voor medio mei, maar heeft vertraging opgelopen doordat de Eerste Kamer een tweede schriftelijke ronde inlast.

Normaal gesproken worden de data telkens voor 3 jaar vastgesteld. De data voor 2014 zijn echter nog niet definitief, in afwachting van de besluitvorming.

Lees verder



Nieuwbouwkosten configurator (3 mei 2012)

geen tags

Voor het Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs heeft projectmanagementorganisatie en huisvestingsadviseur HEVO een ‘Nieuwbouwkosten Configurator’ ontwikkeld.

De ‘Nieuwbouwkosten Configurator’ maakt inzichtelijk wat de effecten zijn van hogere kwaliteitseisen voor onderwijsgebouwen en wat de invloed is van marktwerking op het normbudget.

De ‘Nieuwbouwkosten Configurator’ is gratis te verkrijgen voor schoolbesturen en gemeenten via deze link.



Verzelfstandigen dislocaties weer mogelijk (03 mei 2012)

geen tags

Het wordt weer mogelijk om een dislocatie of een nevenvestiging van een basisschool te verzelfstandigen naar een zelfstandige school. De tweede en eerste kamer zijn akkoord gegaan met een wetswijziging van de Wet Op Primair Onderwijs (WPO). Er bestaan tal van dislocaties die honderden leerlingen tellen en, in een eigen voedingsgebied, fungeren als een zelfstandige school.

De verzelfstandiging van deze dislocaties werd, wegens een ongewenste mogelijkheid tot dubbele bekostiging, door het ministerie jarenlang geblokkeerd. Een strikte toepassing van artikel 78 WPO (plaatsruimte) maakte verzelfstandiging praktisch onmogelijk. Nu wordt dit, onder door de minister gestelde voorwaarden, weer mogelijk. 

Criteria en procedure
Een verzoek tot verzelfstandiging kan direct bij de minister ingediend worden. Aangezien de dislocatie al als zelfstandige school fungeert en de gemeente al meegewerkt heeft aan de huisvesting van de dislocatie hoeft de gemeente niet mede te toetsen. Hierdoor wordt de procedure veel korter dan de (gemeentelijke) planprocedure voor nieuw te stichten scholen.
Ook de criteria die aan de verzelfstandiging van een dislocatie worden gesteld wijken af van de criteria in de planprocedure. 

De te verzelfstandigen dislocatie moet direct voldoen aan de stichtingsnorm. Deze stichtingsnorm moet voor een periode van 15 jaar worden gehaald. Plaatsruimte in de dislocatie zelf hoeft niet worden afgetrokken van het potentieel aantal leerlingen. Daarnaast moet aangetoond worden dat de overblijvende hoofdvestiging bestaansrecht heeft, deze hoofdvestiging moet daarom 15 jaar de opheffingsnorm halen. 

Prognoses
Er moeten twee prognoses aan de minister overlegd worden waarin aangetoond wordt dat de dislocatie 15 jaar de stichtingsnorm haalt en de overblijvende hoofdvestiging 15 jaar aan de opheffingsnorm voldoet.

Bron: Bond KBVO



Uitbreiding gebruik persoonsgebonden nummers (24 april 2012)

geen tags

De wet breidt het gebruik van het persoonsgebonden nummer in het onderwijs uit. Het regelt het gebruik van het persoonsgebonden nummer van een leerling of deelnemer voor het uitwisselen van gestandaardiseerde leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen en instellingen voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs en educatie en beroepsonderwijs. Verder regelt de wet dat het persoonsgebonden nummer in het verkeer tussen het bevoegd gezag van scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en de Informatie Beheer Groep gebruikt kan worden bij de opgave van de leerlingen die door deze scholen ambulant begeleid worden.

Bekijk de officiële bekendmaking



Gevolgen verhoging AOW-leeftijd voor ABP-pensioen nog niet duidelijk (3 mei 2012)

geen tags

De Tweede Kamer heeft een akkoord bereikt over de verhoging van de AOW-leeftijd. Deze gaat volgend jaar met 1 maand omhoog. Daarna stijgt hij in stappen, tot in uiterlijk 2019 de AOW-gerechtigde leeftijd 66 jaar is. En uiterlijk in 2024 wordt dat 67 jaar. Na 2024 wordt de AOW aan de levensverwachting gekoppeld. Ook komt er een overgangsmaatregel voor mensen die weinig mogelijkheden hebben om het verlies te compenseren.

Er is een akkoord bereikt dat in 2014 de richtleeftijd voor de opbouw van een aanvullend pensioen omhoog gaat naar 67 jaar. Nu bouwt u pensioen op om bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar met pensioen te gaan. Maar u mag dat pensioen ook eerder of later laten ingaan. Gaat u eerder met pensioen, dan is uw maandelijkse pensioenbedrag lager. Gaat u later, dan wordt het pensioen hoger dan wanneer u op uw 65ste met pensioen gaat.
In de plannen van het kabinet bouwt u vanaf 2014 pensioen op om vanaf uw 67ste met pensioen te gaan. Maar ook dan mag u dat pensioen nog steeds eerder of later laten ingaan. En ook dan geldt: gaat u eerder met pensioen dan met 67 jaar dan wordt uw pensioen lager. Gaat u later, dan wordt het meer dan wanneer u op uw 67ste met pensioen gaat.

www.abp.nl



Initiatief Vereniging van Bestuurders PO ivm totstandkoming van een CAO Bestuurders PO (25 april 2012)

geen tags

Omdat de beloning van bestuurders geen onderwerp van overleg kan zijn aan de reguliere tafel van de CAO-PO -met daarin PO-Raad en de vakbonden-, heeft een aantal schoolbestuurders het initiatief genomen om een Vereniging van bestuurders PO op te richten.

Dit initiatief wordt op zich ondersteund door de PO-Raad, maar bij de PO-Raad zijn instellingen aangesloten, geen personen (bestuurders). In een brief leest u meer over de achtergronden van het initiatief.



Scholing controllers (21 april 2012)

geen tags

Steeds meer schoolbesturen raken doordrongen van de noodzaak de controllersfunctie goed in te vullen. Bij hele grote schoolbesturen is dit een full-time functie. Andere organisaties werken met part-time controllers, al dan niet ingehuurd. Veel controllers die in het onderwijs aan de slag gaan, zijn afkomstig uit andere branches. Ons is de afgelopen weken enkele malen de vraag gesteld of we iets kunnen betekenen in de sector-specifieke scholing van deze mensen. Bij voldoende belangstelling zijn wij hier graag toe bereid. U kunt uw (eventuele) belangstelling kenbaar via dit formulier.



DUO (IB-Groep en CFI) (10 mei 2012)

geen tags

Begin mei start DUO met de integratie van zijn websites ib-groep.nl, cfi.nl, bron.nl en duo.nl tot één website: duo.nl. De wijzigingen zijn  het meest merkbaar voor de zakelijke klanten van DUO. De website is vanaf 17 mei te bereiken via www.duo.nl. Alle informatie en tools (BRON< bekostigingsinformatie, instellingsinformatie) is daar te vinden.

www.duo.nl


  Savannahweg 17
3542 AW Utrecht
T 085-8769437
E info@infinitebv.nl
W www.infinitebv.nl
D Link naar disclaimer
A Afmelden nieuwsbrief