Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.

Infinite Update - 6 juni 2012

Doordecentralisatie van de huisvestingsgelden, Passend onderwijs (de exacte manier waarop de bezuinigingen worden teruggedraaid en bijgestelde data)  en de gevolgen van het schrappen van het experiment Prestatiebekostiging. In Infinite Update houden wij u op de hoogte van relevante ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsvoering in het onderwijs


Agenda

geen tags
  • Donderdag 20 september 2012: Netwerk Controllers en Financieel directeuren PO
    (Utrecht) lees verder
  • Donderdag 27 september 2012: Netwerk Controllers en Financieel directeuren VO
    (Utrecht) lees verder
  • Donderdag 29 september 2012: Netwerk Controllers en Financieel directeuren PO
    (Utrecht) lees verder


Kabinet schrapt pilot prestatiebeloning in onderwijs (15 mei 2012)

geen tags

Het experiment met prestatiebeloning in het onderwijs gaat niet door. Dat blijkt uit een mail van staatssecretaris Halbe Zijlstra van OCW aan schoolbesturen die zich voor de pilot hadden aangemeld.

In de mail aan de schoolbesturen staat het volgende:

Het kabinet heeft besloten de middelen voor de experimenten prestatiebeloning te herbestemmen. Dit betekent dat er na 2013 geen middelen meer worden gereserveerd voor (experimenten) prestatiebeloning. Dit besluit zorgt ervoor dat het niet meer mogelijk is om over meerdere jaren een experiment uit te voeren. Staatssecretaris Zijlstra heeft (...) daarom besloten dat de Regeling Prestatiebeloning in het onderwijs in z’n geheel en op korte termijn wordt ingetrokken.

Er waren volgens het ministerie van OCW voor de eerste ronde van de pilot ongeveer 40 aanmeldingen. De besturen die zich hadden aangemeld krijgen van het ministerie een vergoeding voor de kosten die zij al hebben gemaakt.



Middelen voor Prestatiebox tellen gedeeltelijk mee bij instroomtoets (16 mei 2012)

geen tags

Het bestuur van het Participatiefonds heeft op 10 mei jl. besloten dat bij ontslagen per 1 augustus 2012 wegens opheffing van de betrekking de middelen van de Prestatiebox niet volledig, maar slechts voor 65% bij de bekostigingsvergelijking meetellen.

Werkgevers kunnen door daling van de personele bekostiging genoodzaakt worden om personeel te ontslaan. Een werkgever met ontslagbeleid kan dan ontslagen van zowel vast als tijdelijk personeel melden op grond van art. 7 Reglement. Hij dient dan een vergelijking te overleggen van de rijksbekostiging personeel en financiële bijdragen van derden waaruit die daling van de personele bekostiging blijkt. Ook voor werkgevers met werkgelegenheidsbeleid die wegens daling van de personele bekostiging het dienstverband van tijdelijk personeel per 1 augustus niet langer willen voortzetten, geldt dat zij het einde van het dienstverband van dat tijdelijk personeel conform de bepalingen van artikel 7 A bij het Participatiefonds kunnen melden indien en voor zover uit de vergelijking daling van personele bekostiging blijkt.

Het doel van de middelen van de Prestatiebox is ‘het verbeteren van de kwaliteit van het PO’ en deze middelen mogen ook anders dan voor personeel worden ingezet. Het bestuur van het Participatiefonds heeft overwogen dat deze middelen ‘rijksbekostiging personeel’ betreffen en daarom in de vergelijking moeten worden meegenomen. Maar het integraal meenemen van deze middelen kan betekenen dat een bestuur geen eigen invulling meer kan geven aan de prioriteiten voor de komende periode. Om dit te voorkomen heeft het bestuur van het Participatiefonds besloten dat bij de beoordeling van de onvermijdbaarheid van het ontslag wegens daling van de rijksbekostiging van personeel, 35% van de middelen van de Prestatiebox buiten beschouwing wordt gelaten. Dit is hetzelfde percentage dat bij het PAB-budget buiten beschouwing wordt gelaten.

Het Participatiefonds publiceert binnenkort het volledige overzicht van de componenten die per 1 augustus 2012 bij de vergelijking betrokken worden.

www.vfpf.nl



Passend onderwijs: nieuwe informatie over het terugdraaien van de bezuinigingen en schriftelijke behandeling van de wet door de Eerste Kamer ( 1 juni 2012)

geen tags

Minister Van Bijsterveldt (OCW) heeft de antwoorden op het voorlopig verslag bij de wetsvoorstellen passend onderwijs en de kwaliteit van het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) naar de Eerste Kamer gestuurd. Het verslag gaat onder andere over de noodzaak van de kwaliteitsverbetering van het (v)so, de bestuurlijke context van de nieuwe samenwerkingsverbanden, de zorgplicht van de scholen, het vergroten van de expertise van leerkrachten en de positie van de ouders. De minister licht ook toe op welke manier de bezuinigingen ongedaan worden gemaakt+ hoe precies met de betreffende budgetten zal worden omgegaan. Verder gaat de minister in haar beantwoording nader in op het extra jaar dat is uitgetrokken voor de invoering van passend onderwijs. Het verslag is ter voorbereiding op de mondelinge behandeling van de wetsvoorstellen in de Eerste Kamer.

Hoe worden de bezuinigingen passend onderwijs teruggedraaid? 

(*: deze systematiek versterkt op dit onderdeel de gevolgen van de verevening, omdat de inkomsten met het (gemiddelde) normbudget toenemen en de uitgaven met de werkelijke kosten (afhankelijk van het deelnamepercentage (V)SO stijgen).

Aan de slag met inhoudelijke uitwerking passend onderwijs
De extra tijd geeft meer ruimte aan samenwerkingsverbanden in oprichting (swv’s) om passend onderwijs inhoudelijk verder uit te werken. Zij moeten daarover in gesprek gaan met ouders, personeel en gemeenten. Er wordt gewerkt aan een ondersteuningstraject om swv’s hierbij te helpen. Dit gebeurt in samenwerking met de sectororganisaties en in goede afstemming met de ouderorganisaties, vakorganisaties en gemeenten. Om de swv’s te faciliteren in het schooljaar 2012-2013 wordt de huidige subsidieregeling aangepast en verlengd. Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet een swv in ieder geval een stappenplan of werkagenda hebben voor de schooljaren 2012-2013 en 2013-2014 over de inhoudelijke vormgeving van passend onderwijs. Binnenkort wordt meer over de subsidieregeling bekend.

Acties voor samenwerkingsverbanden
Als het wetsvoorstel wordt aangenomen door de Eerste Kamer, zijn er op korte termijn verschillende activiteiten die de samenwerkingsverbanden moeten oppakken. Swv’s die aan de wettelijke eisen voldoen, kunnen zich laten registreren bij DUO. Ook wordt dit najaar het concept toezichtkader op de samenwerkingsverbanden gepubliceerd door de inspectie. Swv’s kunnen hun ondersteuningsplan ter toetsing voorleggen aan de inspectie. Het definitieve toezichtkader wordt in de zomer van 2013, op basis van de testperiode en gesprekken in het veld vastgesteld. Verder kunnen swv’s de reguliere scholen ondersteunen bij de huidige indicatiestelling voor (v)so/lgf. Op deze manier kan gekeken worden hoe reguliere scholen ondersteuning kunnen bieden zonder dat er een indicatie wordt aangevraagd.

Tijdspad
De verwachte planning voor de invoering van passend onderwijs ziet er als volgt uit:

  • Augustus 2012: publicatie wet passend onderwijs en de regio-indeling.
  • Schooljaar 2012-2013: inhoudelijke voorbereiding op de invoering van passend onderwijs: vormgeven aan de swv’s, inrichten van de ondersteuningsplanraad, vormgeven aan het ondersteuningsplan en overleg met gemeenten en ondersteuningsplanraad.
  • Uiterlijk 1 november 2013: inrichting rechtspersoon door swv.
  • Uiterlijk 1 februari 2014: voorleggen ondersteuningsplan aan de ondersteuningplanraad.
  • Uiterlijk 1 mei 2014: indiening eerste ondersteuningsplan bij inspectie door swv.
  • 1 augustus 2014: invoering zorgplicht, vervallen huidige swv’s en rec’s, nieuwe swv is verantwoordelijk voor toedeling extra onderwijsondersteuning, middelen reguliere schooldeel van de rugzak gaan naar swv (tenzij andere afspraken zijn gemaakt met (v)so-scholen (‘opting out’)), budgetten uit categorie ‘bureaucratie, projecten en aanvullende bekostiging’ naar swv’s.
  • 1 augustus 2015: nieuwe bekostiging volledig van start, start verevening, middelen ambulante begeleiding naar swv (wel verplichte herbesteding bij (v)so-scholen, tenzij is gekozen voor ‘opting out’). Dit geldt ook voor de budgetten preventieve en terugplaatsing ambulante begeleiding (PAB en TAB).
  • 1 augustus 2020: verevening is afgerond.

Lees de memorie van antwoord van minister Van Bijsterveldt aan de Eerste Kamer.
Lees het voorlopig verslag van de Eerste Kamer.
www.infinitebv.nl



Inplannen en verdelen van uitgaven voorkomt problemen (25 mei 2012)

geen tags

Onze collega’s die als parttime of interim controller bij schoolbesturen aan de slag zijn, constateren het volgende.
Als gevolg van de uitbetaling van het vakantiegeld in mei en de afdrachten aan het Algemeen

Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) en loonbelasting in juni kan het zijn dat een (tijdelijke) financiële krapte ontstaat.

Door het betaalritme van OCW kan het zijn dat de krapte in de loop van het jaar alleen maar erger wordt,  waardoor er problemen kunnen ontstaan met de uitbetaling van de eindejaarsuitkering in december. Naast het feit dat een goede liquiditeitsbegroting behulpzaam kan zijn bij het plannen van uw uitgaven, worden schoolbesturen vaak (onverwacht) geconfronteerd met stijgingen of aanpassingen in premies of afdrachten. Omdat ‘loon’ waarschijnlijk de grootste uitgavenpost is, kan een kleine aanpassing zeer grote gevolgen hebben. Infinite Financieel heeft hiervoor de dienst “Loon-inzicht primair onderwijs” gelanceerd. Deze wordt inmiddels op verschillende manieren ingezet. Het berekeningsprogramma maakt het mogelijk de loonkosten op jaarbasis op euro’s nauwkeurig te begroten. En kan in de loop van een kalenderjaar ook benut worden om een nauwkeurige eindejaarsprognose van de loonkosten op te stellen. Wilt u meer weten? Mail ons.



Verbetering huisvesting door doordecentralisatie (1 juni 2012)

geen tags

De PO-Raad en VO-raad dringen in een brief aan de Tweede Kamer aan op volledige doordecentralisatie van het buitenonderhoud van schoolgebouwen. Op 31 mei debatteerde de Tweede Kamer hierover en waren alle partijen eensgezind van mening  dat de kwaliteit van de huisvesting in het PO en VO aanzienlijk beter moet. De onderuitputting van het Gemeentefonds werd door de kamerleden als niet acceptabel omschreven.
Er werd met name voor gepleit om op zeer korte termijn de problemen met het binnenmilieu op te lossen. Volgens de minister draagt de overheveling van de verantwoordelijkheid van het buitenonderhoud aan schoolbesturen hier stevig aan bij, omdat op dat moment scholen ook zelf mogen investeren in de kwaliteit van de eigen gebouwen. Zij gaf aan haast te hebben met het wetgevingstraject. De verwachting is dat rond de jaarwisseling een wetsvoorstel bij de Kamer kan worden ingediend.

De PO-Raad is blij met de voortvarendheid waarmee dit traject inmiddels is opgepakt en de voortgang van het overleg tussen OCW en de PO-Raad. Daarbij maken we wel de kanttekening dat overheveling van het onderhoud zeker zal leiden tot een kwaliteitsverbetering, echter de inmiddels opgelopen achterstand (de gemiddelde leeftijd van de gebouwen in het basisonderwijs ligt op ruim 35 en die in het SO op ruim 50 jaar) is te groot om dit zonder verdergaande maatregelen op te kunnen lossen.

Motie om positie schoolbesturen te versterken
Aanneming van de door de PVV ingediende motie om schoolbesturen een sterkere positie te geven bij volledige doordecentralisatie zou daar een stevige bijdrage aan kunnen leveren. In de motie wordt de regering verzocht een bepaling in de wet op te nemen dat scholen die aan vastgestelde criteria voldoen een versterkt recht krijgen op volledige doorcentralisatie.
Een dergelijk verzoek kan slechts worden afgewezen indien het betreffende bestuur niet aan een aantal vastgestelde criteria voldoet. Een dergelijke bepaling zou schoolbesturen met name meer mogelijkheden geven zelf invloed uit te oefenen op de wijze waarop de huisvesting wordt georganiseerd. Jammer is dat de minister vast blijft houden aan het – volgens de minister - in strijd zijn met de bestuursafspraken die het kabinet heeft met de VNG. Het zou al veel waard zijn indien de minister de bereidheid zou tonen met deze motie in de hand het gesprek met VNG aan te willen gaan. Over de motie wordt dinsdag 5 juni besloten.
Naar de mening van de PO-Raad is er overigens geen sprake van strijd met deze afspraken omdat:

  • deze budgetten in het Gemeentefonds blijven.
  • de gemeente uiteindelijk een besluit neemt over het verzoek.
  • er afspraken kunnen worden gemaakt over een periodiek toetsen van de vraag of nog voldaan wordt aan de vastgestelde criteria.
  • er alle ruimte is om tussen gemeenten en schoolbesturen de randvoorwaarden gezamenlijk in te vullen en afspraken te maken over de monitoring van de afspraken etc.

Minder procedurele problemen, meer oog voor kwaliteit gebouwen
Per saldo blijven de bestuurlijke verhoudingen voor het grootste deel daarmee in tact. Doordecentralisatie wordt helaas vaak uitgelegd als zou de gemeente daarmee de invloed op de huisvesting volledig kwijt raken. Ook dit is een misverstand. Juist bij doordecentralisatie kunnen gemeenten en besturen aan de voorkant meerjarige prestatie-afspraken maken. Binnen die afspraken maken besturen dan hun eigen afwegingen. Daarmee wordt ook voorkomen dat veel energie verloren gaat aan procedurele problemen, wat wel en niet onder een normbedrag moet worden gerekend etc. Het gaat dan weer over zaken die er toe doen, te weten de kwaliteit van de gebouwen en functie die zij verder in het maatschappelijk verkeer hebben. Conflicten tussen besturen en gemeenten zullen daarmee dan ook drastisch worden beperkt. Mede daarom is de eventuele acceptatie en uitvoering van deze motie een belangrijke randvoorwaarde voor kwaliteitsverbetering.

Aanpassing normbedragen
Tot slot gaf de minister aan in gesprek te zijn met haar collega van Binnenlandse Zaken om de eisen uit het nieuwe bouwbesluit ook toe te passen op bestaande gebouwen. Hoewel op zich dit een logische stap zou zijn om de kwaliteit van de gebouwen te verbeteren, kan dit niet zonder forse extra investeringen. Niet zelden zijn forse – en daarmee kostbare - ingrepen nodig om gebouwen aan moderne eisen te laten voldoen. Bij de laatste aanpassing van het bouwbesluit waarbij de eisen ten aanzien van het binnenklimaat fors zijn verhoogd is door de toenmalig minister in de kamer aangegeven dat daarmee geen extra kosten zijn gemoeid. Indien echter bij een gemiddelde school het binnenklimaat op klasse B zou moeten worden gebracht gaat het – bij nieuwbouw - om een extra investering van ruim € 100 per m2. Voor klasse A gaat het zelfs om ruim € 160 per m2 boven de bestaande VNG norm. De PO-Raad heeft de VNG  al enige tijd geleden gevraagd de normbedragen aan te passen.
www.poraad.nl



Bijzondere bekostiging bij samenvoeging (21 mei 2012)

geen tags

Scholen die per 1 augustus 2011 zijn samengevoegd zouden met het Overzicht financiële beschikkingen (Ofb) van mei 2012 worden geïnformeerd over de bijzondere bekostiging wegens samenvoeging voor het schooljaar 2012-2013. Per 1 augustus 2012 zijn de artikelen betreffende samenvoeging gewijzigd. Wat de gevolgen hiervan zijn kunt u zien op het OFB dat u uiterlijk in juli 2012 ontvangt.

Meer informatie: Bijzondere bekostiging bij samenvoeging van basisscholen (artikel 38), van speciale scholen voor basisonderwijs (artikel 39) en scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs (artikel 40). De 'Regeling bekostiging personeel PO 2012-2013 en aanpassing bedragen leerlinggebonden budget VO 2012-2013' is gepubliceerd in de Staatscourant nummer 6657 van 5 april 2012.

lees de regeling



Scholing controllers (21 april 2012)

geen tags

Steeds meer schoolbesturen raken doordrongen van de noodzaak de controllersfunctie goed in te vullen. Bij hele grote schoolbesturen is dit een full-time functie. Andere organisaties werken met part-time controllers, al dan niet ingehuurd. Veel controllers die in het onderwijs aan de slag gaan, zijn afkomstig uit andere branches. Ons is de afgelopen weken enkele malen de vraag gesteld of we iets kunnen betekenen in de sector-specifieke scholing van deze mensen. Bij voldoende belangstelling zijn wij hier graag toe bereid. De mensen die al hebben gereageerd kunnen in de komende periode een telefoontje verwachten Wij verwachten een aanbod direct na de zomer te kunnen publiceren. U kunt uw (eventuele) belangstelling kenbaar via dit formulier.



Fusietoets

geen tags

De invoering van de wetgeving fusietoets blijkt gevolgen te hebben voor besturen die meer rechtspersonen in standhouden. Tot nu toe was er sprake van een marginale toetsing door DUO-CFI per rechtspersoon. Sinds dit jaar wordt door OCW getoetst of schoolbesturen aan de intentie van de regelgeving voldoen. Dat betekent dat bijvoorbeeld de gemiddelde schoolgrootte niet per rechtspersoon, maar per schoolbestuur wordt beoordeeld. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben voor het instand houden van scholen.



Rectificatie Regeling vaststelling impulsgebieden (24 mei 2012)

geen tags

In de Staatscourant van 11 mei 2012, nr. 9238 is de Regeling vaststelling impulsgebieden schooljaar 2013-2014 tot en met 2016-2017 gepubliceerd. Daarbij is niet de juiste tekst van de toelichting bij de regeling geplaatst. De laatste zin van de toelichting moet luiden:

''Een intrekking van de regeling zal in elk geval niet eerder plaatsvinden dan per 1 augustus 2014 en zal tijdig worden vastgesteld, dat wil zeggen uiterlijk voor 1 mei 2013.''

lees de regeling



Verblijfsduurbeperking in VO wordt afgeschaft

geen tags

Met ingang van 1 augustus 2012 wordt de verblijfsduurbeperking in het voortgezet onderwijs afgeschaft. De overheid doet dit om meer ruimte te geven aan passende leerwegen en kwalificaties.
Er geldt daardoor geen maximale verblijfsduur van vijf jaar meer voor het vmbo. Ook de maximale verblijfsduur van vijf jaar in de eerste drie leerjaren van havo en vwo wordt afgeschaft.
De wettelijke verblijfsduurbeperking voor het praktijkonderwijs (PRO) blijft ongewijzigd:

  • een leerling mag worden toegelaten op de leeftijd van 12 jaar
  • een leerling moet de school verlaten in het schooljaar na het schooljaar waarin hij 18 jaar is geworden.

Alleen met toestemming van de Inspectie voor het onderwijs is verlengd verblijf toegestaan in het praktijkonderwijs. De school kan daarvoor een verzoek indienen bij de Inspectie in het schooljaar waarin de leerling 18 jaar wordt. Behalve de verblijfsduurbeperking voor het praktijkonderwijs gelden in het PRO overigens ook andere toelatingscriteria zoals bijvoorbeeld een indicatie van de Regionale Verwijzingscommissie Voortgezet Onderwijs (RVC-VO).

www.duo.nl



Aanpassing CAO VO vanwege wijziging minimumloon (30 mei 2012)

geen tags

Het minimumloon wordt met ingang van 1 juli 2012 verhoogd naar € 1.456,20. Voor de CAO VO 2011 – 2012 heeft de wijziging uitsluitend gevolg voor salaristabel 10 C: in- en doorstroombaan. De afspraak van de cao-partners is (nu en in de toekomst) om AT-2 te berekenen door te middelen tussen AT 1 en het salarisnummer 1-0.
• Het minimumloon wordt per 1 juli 2012 € 1.456,20.
• Salarisnummer 1-0 wordt per 1 juli 2012 € 1512,00.
• At-1 wordt daarmee per 1 juli 2012 ook € 1.456,20.
• At-2 wordt per 1 juli 2012: (1.456,20 + 1512)/2 = € 1484,10.

www.voraad.nl


  Savannahweg 17
3542 AW Utrecht
T 085-8769437
E info@infinitebv.nl
W www.infinitebv.nl
D Link naar disclaimer
A Afmelden nieuwsbrief