Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.

Infinite Update - 4 november 2014

Het kostte de redactie van Infinite Update geen enkele moeite deze editie met een groot aantal interessante berichten te vullen, nieuws is rijkelijk voorhanden. We presenteren u een samenvatting, zodat u niets mist. Ook nodigen wij onze lezers uit zich in te schrijven voor onze netwerkbijeenkomsten voor ´financials´ in samenwerkingsverbanden passend onderwijs en controllers bij schoolbesturen.


Agenda

geen tags
  • Donderdag 20 november 2014: Netwerk Controllers en Financieel directeuren PO lees verder 
  • Dinsdag 2 december 2014: Bijeenkomsten voor ´financials´ binnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs lees verder


Jaarwerkplan 2015 Inspectie van het Onderwijs – 14 oktober 2014

Onderwijsinspectie, jaarplan

Het Jaarwerkplan 2015 van de Inspectie van het onderwijs is gepubliceerd. In het jaarwerkplan beschrijft de inspectie haar doelen en activiteiten voor 2015. Op het terrein van de bedrijfsvoering van onderwijsorganisaties werkt de inspectie in 2015 vanuit drie speerpunten. Een citaat uit het Jaarwerkplan:
“Innovaties en sturing op kwaliteit en financiën

Schoolleiders, bestuurders en (interne) toezichthouders spelen een belangrijke rol als het gaat om een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, naleving van wet- en regelgeving en het financieel beleid. Daarnaast bestaan er verschillen tussen schoolleiders/bestuurders als het gaat om innovaties en sturing. Besturen doen dit steeds beter, maar verschillende incidenten leren ons tegelijkertijd dat dit niet voor alle besturen geldt. Onderling zouden ze van elkaar kunnen leren, zowel wat betreft kwaliteitscultuur als een doelmatige besteding van middelen. In 2015 richt de inspectie zich bij besturen op de volgende vragen:

  • Hoe gaan besturen om met stimulering ambities en kwaliteitscultuur? In welke mate hebben besturen zelf zicht op de kwaliteit en op de resultaten van verbetermaatregelen? Welke verschillen zien we tussen besturen? Op welk type scholen leiden investeringen wel tot verbetering in de klas? Wat zijn hierbij cruciale succesfactoren?
  • Besteding van middelen: wat werkt? In welke mate verschillen besturen in bestedingspatronen? Welke bestedingspatronen zien we bij besturen van goede scholen, welke juist niet?
  • Wat zijn risico’s in het bestuurlijk vermogen bij clustering van kwaliteits- en financiële problemen? Wat zijn gemeenschappelijke kenmerken van besturen die financieel en kwalitatief onderpresteren?”

lees meer



Bijeenkomsten voor ´financials´ binnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs - 31 oktober 2014

financials, swv

De bekostiging en het financieel management van samenwerkingsverbanden passend onderwijs vormen een wereld op zich. Dat merken onze adviseurs en controllers die voor verbanden werken dagelijks. Om kennis te delen en verbanden te ondersteunen die snel hun bedrijfsvoering op orde willen krijgen en te houden organiseert Infinite Financieel een informatie- en netwerkbijeenkomst. In deze bijeenkomst wordt actuele informatie met betrekking tot bekostiging en bedrijfsvoering gepresenteerd en worden ervaringen uitgewisseld, bijvoorbeeld met betrekking tot het inrichten van de financiële administraties, de administratieve organisatie binnen het SWV en de planning - controlcyclus. Ook wordt vooruit gekeken naar de jaarrekening 2014 die begin 2015 moet worden opgesteld en de volgende begroting die moet worden gemaakt.
De bijeenkomst is bedoeld voor ‘financials’ (controllers, directeuren en beleidsmedewerkers van samenwerkingsverbanden). Ook medewerkers van administratiekantoren die werken voor samenwerkingsverbanden zijn welkom.
De bijeenkomst voor SWV PO vindt plaats op dinsdag 2 december 2014 in Utrecht. U kunt zich hier aanmelden.

We zijn ook voornemens een bijeenkomst voor SWV VO te organiseren. Stuur een mail naar info@infinitebv.nl en we houden u op de hoogte.



Netwerk controllers PO over Wet werk en zekerheid – 31 oktober 2014

controllers, netwerk, wwz

Op donderdag 20 november vindt de vierde bijeenkomst in 2014 plaats van ons netwerk van mensen die in het primair onderwijs in de financiële functie van de organisatie werkzaam zijn. Het hoofdthema is ditmaal de Wet werk en zekerheid. De gevolgen van deze wet voor het primair onderwijs zijn bepaald niet gering (zie ook het volgende artikel). Mr. Iris Hoen van Wille Donker advocaten verzorgt een presentatie over de wet, waarbij zij de aanstaande veranderingen vooral vanuit de functie van de controller zal benaderen.
Voorts zal er in de bijeenkomst ruim stil worden gestaan bij actualiteiten en is er aandacht voor de begroting 2015 (zowel vanuit de kant van de bekostigingsinformatie als vanuit het begrotingsproces dat de controller regisseert).
Aanmelden voor de bijeenkomst kan hier. 



PO-Raad uit zorgen over gevolgen Wet werk en zekerheid – 30 oktober 2014

wwz, PO-Raad

De PO-Raad heeft minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) een brief gestuurd, waarin wordt uitgelegd dat de nieuwe ketenregeling die in de wet is opgenomen, voor een groot probleem zorgt bij vervanging van onderwijspersoneel bij ziekte.
Op de website van de Raad is ook uitgebreide informatie opgenomen over de gevolgen van de wet en de relatie met de nieuwe CAO.
Ga naar website van de PO-raad
Lees de brief aan minister Asscher



Jubileumbijeenkomst van het Infinite Netwerk controllers VO

controllers, netwerk, vo

Op 5 februari 2015 wordt in de Utrechtse Munt het eerste lustrum van ons netwerk voor ‘financials’ in het voortgezet onderwijs met een bijzondere bijeenkomst gevierd. Het volledige programma wordt binnenkort bekend gemaakt en vanaf dat moment kunt u zich ook inschrijven.



Nieuwbouwkostenconfigurator onderwijshuisvesting – 29 oktober 2014

Nieuwbouwkostenconfigurator, huisvesting

HEVO, een bureau voor onder meer huisvestingsadvies, heeft de Nieuwbouwkostenconfigurator voor onderwijshuisvesting geactualiseerd. De configurator is beschikbaar voor de schoolsoorten primair onderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal basis- en voortgezet onderwijs. Met de configurator kunnen schoolbesturen en gemeenten op eenvoudige wijze berekenen wat de meerkosten zijn van het implementeren van voorzieningen die de normvergoeding (opgenomen in de modelverordening) ontstijgen. Met de kostenconfigurator zijn bijvoorbeeld de meerkosten te benaderen als een hoger kwaliteitsniveau is gewenst op het gebied van luchtkwaliteit of energiezuinigheid. Ook kunnen de kosten van extra voorzieningen als aluminium in plaats van houten kozijnen of onderhoudsarme binnenwanden in beeld worden gebracht. In de configurator is onder meer rekening gehouden met de uitkomsten van het kwaliteitskader voor het basisonderwijs van de PO-Raad, Ruimte-OK en de VNG. Deze uitkomsten zijn doorvertaald naar het voortgezet onderwijs.
lees meer
Download de nieuwbouwkostenconfigurator vo 2015 en de toelichting bij de nieuwbouwkostenconfigurator.



50 miljoen voor muziekonderwijs – 24 oktober 2014

muziekonderwijs

Minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) en theaterproducent Joop van de Ende steken tot 2020 gezamenlijk vijftig miljoen euro in de verbetering van het muziekonderwijs op Nederlandse basisscholen. Het geld wordt vooral gestoken in het aantrekken van muziekdocenten. Het ministerie en Van den Ende dragen elk 25 miljoen euro bij. Om zijn aandeel bij elkaar te krijgen zoekt Van den Ende de samenwerking met private partijen. Met het extra geld kunnen scholen deskundige muziekleraren aantrekken of samenwerking zoeken met muziekscholen, fanfares, orkesten en poppodia.

lees meer



Ruimere mogelijkheden voor fusies van besturen en van scholen – 31 oktober 2014

fusies, krimp

In de nieuwsbrief van het Ministerie van OCW is onlangs aandacht besteed aan twee maatregelen die zijn genomen om de gevolgen van demografische krimp op te vangen. De ene maatregel betreft fusies van scholen in het PO, de andere maatregel fusies van schoolbesturen in het PO en VO.
De maatregel voor scholen in het PO is de compensatie van het bekostigingsverlies als gevolg van de fusie. In een tijdelijke regeling, die per 1 augustus 2015 in gaat, wordt bepaald dat het bekostigingsverlies dat als gevolg van scholenfusie optreedt zes jaar lang 100 procent gecompenseerd zal worden. De tijdelijke regeling loop tot 1 augustus 2019, daarna zal de huidige regeling weer gaan gelden. Scholenfusies die op of na 1 augustus 2012 hebben plaatsgevonden zullen instromen in de nieuwe (tijdelijke) regeling. Daarbij geldt dat er nooit langer dan zes jaar compensatie wordt gegeven. Er wordt geen aanvulling gegeven op bedragen die voor 1 augustus 2015 zijn ontvangen. Dus als een school in het schooljaar 2014-2015 40 procent compensatie heeft ontvangen, wordt dat niet met terugwerkende kracht 100 procent. Wel krijgt de school volgens de nieuwe regeling in het schooljaar 2015-2016 100 procent.
Om bestuurlijke fusies in PO en VO te vergemakkelijken is vorige maand de regeling fusietoets aangepast. Ten eerste door de behandeltermijn van aanvragen voor fusie aanmerkelijk in te korten. Aanvragen van schoolbesturen die te kampen hebben met forse leerlingendaling zullen in de toekomst direct door de minister worden afgedaan zonder tussenkomst van de adviescommissie fusietoets. Concreet is geen advies van de adviescommissie meer nodig als scholen te maken hebben met een leerlingendaling van 15% of meer in een tijdvak van vijf jaar. Ditzelfde geldt bij dreigende opheffing van een school doordat het aantal leerlingen van de school al voor het derde achtereenvolgende jaar onder de opheffingsnorm zit. Wel blijft in alle gevallen de voorwaarde overeind dat de medezeggenschapsraad heeft ingestemd met de fusie en de betrokken gemeenten hebben geadviseerd over de fusie. Bovendien heeft de medezeggenschapsraad in deze gevallen de mogelijkheid gekregen om een advies te vragen aan de adviescommissie fusietoets. Deze vereenvoudiging van de fusietoets geldt voor bestuurlijke fusies tot een bepaalde grens. Als in het basisonderwijs door fusie een schoolbestuur ontstaat met in totaal meer dan 2.500 leerlingen, geldt de vereenvoudigde procedure niet. Dan zal de adviescommissie wel een advies uitbrengen over de fusie en daartoe onderzoek doen naar de gevolgen van de fusie op de keuzevrijheid en naar de eventuele rechtvaardigingsgronden. Hetzelfde geldt in het voortgezet onderwijs bij een aantal van 5.000 leerlingen. Naast deze versoepeling van de procedure voor scholen en besturen die een leerlingendaling van 15% of meer binnen vijf jaar te verwerken krijgen, is voor situaties waarin de krimp minder fors is en de adviescommissie dus wel om een advies zal worden gevraagd, een daling of een nog te verwachten daling van het aantal leerlingen als een expliciete rechtvaardigingsgrond in de regeling opgenomen. Hoeveel gewicht aan die rechtvaardigingsgrond moet worden toegekend, is en blijft maatwerk.
Lees de aangepaste regeling fusietoets

Lees over de regeling compensatie bekostigingsverlies.



Betere bedrijfsvoering is mensenwerk - 4 november 2014

artikel, schoolmanagementtotaal, bedrijfsvoerig, vo

De VO-raad stimuleert de verbetering van de bedrijfsvoering van schoolbesturen VO. Infinite Financieel adviseur Rick de Wit is sinds 2013 extern projectleider van dit VO-raad project. Samen met Nico van Zuylen, senior adviseur bedrijfsvoering bij de VO-raad, schreef hij onlangs een artikel over de leerpunten die het project oplevert voor alle schoolbesturen in de sector. Lees het artikel.  



Adviezen en handreikingen om bureaucratie binnen samenwerkingsverbanden te voorkomen – 30 oktober 2014

kafka, bureaucratie

Op verzoek van het Ministerie van OCW heeft de Kafkabrigade geadviseerd over het beperken van de bureaucratie binnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Minder bureaucratie is een van de doelen van passend onderwijs. De Kafkabrigade onderzocht waar de risico’s op (onnodige) bureaucratie het grootst zijn en ontwikkelde een aanpak om die risico’s met betrokkenen uit het veld aan te pakken. Onnodige bureaucratie noemt de Kafkabrigade disfunctionele bureaucratie. De brigade is van mening dat disfunctionele bureaucratie met name op de loer ligt bij:

  • het opstellen en uitwerken van het ontwikkelingsperspectief
  • het inrichten van het onderwijsaanbod in de regio
  • het uitoefenen van het leraarschap
  • de samenwerking in de regio met de andere onderwijspartners en de gemeenten

In de eerste plaats is een essay verschenen: ‘aanbevelingen om disfunctionele bureaucratie te voorkomen’. Voor de vier genoemde thema’s staan in het essay aanbevelingen om disfunctionele bureaucratie te voorkomen. In de tweede plaats ontwikkelde de Kafkabrigade ook een aantal handreikingen met tips om disfunctionele bureaucratie te voorkomen (‘Leren van klachten en praktijk’, ‘Toewijzing ondersteuning’ en ‘Kafkaknop’). Daarnaast zijn er 3 specifieke workshophandreikingen voor trainers.

lees meer



Website Sectorplan PO in de lucht – 16 oktober 2014

sectorplan, vf/pf

Het Sectorplan PO is een gezamenlijk initiatief van het Vervangingsfonds/ Participatiefonds en het Arbeidsmarktplatform PO. Om de knelpunten op de arbeidsmarkt binnen de sector gezamenlijk op te vangen, hebben deze partijen een sectorplan voor het primair onderwijs opgesteld. Het ministerie van SZW biedt cofinanciering voor de activiteiten uit het sectorplan. Via het sectorplan wordt geld en praktische ondersteuning beschikbaar gesteld aan schoolbesturen om mobiliteit in de sector te stimuleren, ontslagen te voorkomen en jonge leraren te werven. Daarmee kan de sector ontslagen van leraren voorkomen en jonge leraren aantrekken, waardoor minimaal 1.500 extra onderwijsbanen kunnen ontstaan. De ondersteuning via het sectorplan loopt tot 1 april 2016.
Een van de belangrijke maatregelen van het Sectorplan is de totstandkoming van (minimaal) 10 zogeheten regionale transfercentra. Inmiddels hebben vijf regio’s een startsubsidie aangevraagd: Drenthe, Friesland, Groningen, Zeeland en Zuid-Limburg.
Bekijk de website van het Sectorplan PO



Prestatiesubsidie voortijdig schoolverlaten uitgekeerd – 16 oktober 2014

prestatiesubsidie, schoolverlaten

In oktober 2014 is voor het eerst het variabele bedrag aan prestatiesubsidie voortijdig schoolverlaten (vsv) uitgekeerd voor de convenantsperiode 2012-2015 (schooljaren 2012/2013, 2013/2014 en 2014/2015). De juiste berekeningswijzen zijn onlangs in de Staatscourant gepubliceerd. De populatie waarover het vsv-percentage dient te worden berekend was onvoldoende scherp gedefinieerd en is nu verduidelijkt.
lees meer



Kamerbrief stand van zaken overheveling buitenonderhoud primair onderwijs – 30 oktober 2014

overheveling, buitenonderhoud, kamerbrief

Staatssecretaris Dekker (OCW) is positief over de stand van zaken van het overhevelen van het buitenonderhoud in het primair onderwijs van gemeenten naar schoolbesturen per 1 januari 2015. Hij schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer. Met de overheveling is jaarlijks structureel € 158,8 miljoen gemoeid. Per 1 januari a.s. wordt daarvan € 135 miljoen toegevoegd aan de lumpsum, dit is al verwerkt in de op 8 oktober jl. gepubliceerde Regeling vaststelling bedragen programma’s van eisen basisonderwijs, (v)so en bekostiging materiële instandhouding samenwerkingsverbanden PO en VO. Het resterende bedrag van € 23,8 miljoen is in 2015 beschikbaar voor de overgangsregeling, verbonden aan de overheveling. Verwacht wordt dat ongeveer 700 schoolbesturen op dat extra budget aanspraak kunnen maken. De overgangsregeling zelf, en daarmee de precieze uitwerking, wordt uiterlijk 1 januari a.s. gepubliceerd.
Uiterlijk in 2017, wanneer de overgangsregeling is afgerond, zal het volledige budget van € 158,8 miljoen in de materiële instandhouding zijn verwerkt. De volledige tekst van de brief vindt u via hier.



Bewindslieden OCW vinden normering overhead onwenselijk – 29 oktober 2014

overhead, normering, po, vo, mbo, hbo

Op verzoek van de Tweede Kamer hebben de minister en de staatssecretaris van Onderwijs een brief over het onderwerp overhead aan de Kamer geschreven. Enerzijds geeft de brief per sector (PO, VO, MBO, HBO) een indicatie van aanwezige overhead (helaas zijn de cijfers deels gebaseerd op erg gedateerde onderzoeken, soms ouder dan vijf jaar). Anderzijds gaat men in de brief in op inhoudelijke aspecten van overhead:
- Niet alle onderwijsuitgaven kunnen naar het primaire proces gaan. Er moeten ook uitgaven plaatsvinden aan activiteiten die het verzorgen van onderwijs mogelijk maken, ondersteunen en versterken. Normering van deze uitgaven zou, zo geven de bewindslieden aan, schoolbesturen beperken in het maken van een optimale bestedingsallocatie gegeven de specifieke omstandigheden waarin ze verkeren.
- Horizontaal Toezicht moet zich ook richten op de aard en de omvang van de overhead.
De bewindslieden concluderen dat meer en strengere regels ter normering van de overhead, die veelal zullen leiden tot hogere administratieve lasten, onwenselijk zijn.
In een reactie op de Kamerbrief stelt de PO-Raad dat genoemde percentages naar het oordeel van de raad leiden tot onjuiste beeldvorming, omdat het onvergelijkbare gegevens betreft. Er worden verschillende bronnen gebruikt, die allemaal een andere definitie van overhead hanteren. De PO-Raad heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) gevraagd de gebruikte gegevens en de getrokken conclusies, in ieder geval met betrekking tot het Primair Onderwijs, nader te duiden en terug te komen op de gewekte suggestie dat het Primair Onderwijs ‘een overhead’ van 14 procent kent. OCW baseert het getal van 14 procent op een onderzoek van Berenschot uit 2011. Voormalig minister van onderwijs, Marja van Bijsterveldt, meldde in dat jaar aan de Kamer dat het primair onderwijs een overhead van slechts 2,7 procent kent. De PO-Raad vraagt de bewindslieden de gewekte suggestie te nuanceren en een onderzoek op te starten naar de overhead in de hele onderwijssector: op basis van een eenduidige en vergelijkbare  definitie van overhead.
Lees de Kamerbrief

Lees de reactie van de PO-Raad



Minder ww-uitkeringen onderwijs – 16 oktober 2014

ww-uitkeringen

Het aantal ww-uitkeringen in het onderwijs en de bouw nam in september vergeleken met een maand eerder het meeste af van alle sectoren. In het onderwijs waren er in augustus nog 17.900 mensen werkloos, een maand later waren dat er 16.900. Een daling van 5,7 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De daling komt na een forse stijging van de werkloosheid aan het einde van vorig schooljaar. Toen waren er namelijk in twee maanden tijd vierduizend leraren in de ww terechtgekomen. Nu is het aantal ww-uitkeringen afgenomen vergeleken met augustus, maar ook vergeleken met september vorig jaar. In september 2013 waren er 17.200 leraren werkloos, 1,6 procent meer dan september dit jaar.
lees meer



Analyse onderwijsarbeidsmarkt en stand van zaken functiemix – 28 oktober 2014

onderwijsarbeidsmarkt, analyse, functiemix

Staatssecretaris Dekker heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd met daarin  een analyse van de huidige stand van zaken en de verwachtingen voor de langere termijn van vraag en aanbod op de onderwijsarbeidsmarkt in primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs op grond van enkele recente onderzoeken.
Enkele van de conclusies luiden:
PO: De huidige instroom in de pabo’s is onvoldoende om aan de toekomstige vraag aan leraren te voldoen. Zonder aanvullende maatregelen zal er vanaf 2016 naar verwachting een lerarentekort ontstaan. Dat begint in de grote steden, vooral omdat daar het aantal leerlingen nog stijgt.
VO: de verwachting is dat het huidige lerarentekort, dat zich vooral voordoet in de exacte vakken en sommige talen, de komende twee à drie jaar nog groeit. Op de langere termijn (na 2017) worden de knelpunten op landelijk niveau kleiner, omdat dan ook het aantal leerlingen in het VO begint te dalen. Voor tekortvakken bieden investeringen, voortvloeiend uit diverse Onderwijs-akkoorden, echter geen soelaas, voor deze vakken is het belangrijk dat er meer leraren opgeleid worden.

De Algemene Onderwijsbond zoomt in een publicatie op haar website in op de gegevens die het rapport bevat over de functiemix. De vakbond stelt vast dat in het basisonderwijs de doorstroom naar hogere salarisschalen ver achter blijft bij de doelstelling. Eigenlijk zou in oktober 2014 40% van de leraren een LB functie moeten hebben, dat was in maart 2014 nog maar 22%. In het (voortgezet) speciaal onderwijs is de doelstelling per augustus 2014 (14% LC) in maart 2014 al bijna gehaald (11%). Ook in het voortgezet onderwijs stagneert het behalen van de streefdoelen, maar de Aob meldt dat met maatwerkoplossingen per school door de vakbonden en besturen geprobeerd wordt de doorstroom te versnellen.

Lees de complete publicatie en de Kamerbrief

Lees het bericht op de website van de Aob



“Ingewikkelde klas” leidt niet tot lagere opbrengsten – 28 oktober 2014

klassen, opbrengsten, achterstandsleerlingen

Klassen in het basisonderwijs kennen een heel divers leerlingenpubliek. In de klas kunnen veel of weinig achterstandsleerlingen, zorgleerlingen en/of excellente leerlingen zitten, in allerlei combinaties. Maar waar verwacht zou worden dat ‘ingewikkelde’ heterogene klassen met allerlei soorten leerlingen samengaan met lagere cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten, blijkt daar feitelijk geen sprake van te zijn, eerder (in lichte mate) het tegendeel.
Ook voor de business-controller is een rapport als dit interessante kost, want hebben de conclusies uit een dergelijk rapport nu ook consequenties voor het te hanteren allocatiemodel?
http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/rapporten/pdf/ki923.pdf



Naheffingen voor vrijwilligersvergoedingen boven de norm ook voor onderwijs – 20 oktober 2014

naheffing, overblijfvergoeding, vrijwilligerswerk, overblijfouders

In zijn antwoordbrief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van vragen van het CDA over de naheffing voor basisscholen wegens vergoeding aan overblijfouders is Staatssecretaris Wiebes duidelijk: hij zal niet ingrijpen.
Ter bevordering van vrijwilligerswerk is er een fiscale vrijstelling voor werkzaamheden die bij bepaalde instellingen, zoals scholen, worden verricht. Daaraan zijn voorwaarden verbonden. Zo mag een vrijwilliger van 23 jaar of ouder maximaal € 4,50 per uur, maximaal € 150 per maand en op jaarbasis maximaal € 1.500 ontvangen. Daarnaast mag de vergoeding niet vergelijkbaar zijn met beloningen die worden toegekend voor gewone, betaalde arbeid.
In het onderhavige geval ging het om overblijfouders. De Staatssecretaris tekent daarbij aan dat ook als er geen dienstbetrekking aanwezig wordt geacht, dan nog de te hoge vergoeding kan worden belast in de inkomstenbelasting als resultaat uit overige werkzaamheden. Omdat, zo geeft de Staatssecretaris aan, de informatie over de regels voor vrijgestelde vrijwilligersvergoedingen voor iedere school beschikbaar is, ziet hij geen aanleiding hierover met de Belastingdienst nader te spreken dan wel te bevorderen dat de opgelegde boetes worden ingetrokken of verminderd.
Lees de brief van Staatssecretaris Wiebes.


  Savannahweg 17
3542 AW Utrecht
T 085-8769437
E info@infinitebv.nl
W www.infinitebv.nl
D Link naar disclaimer
A Afmelden nieuwsbrief