Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.

Infinite Update - 24 juni 2015

We openen deze Infinite Update met belangrijk nieuws voor financials in het primair onderwijs. Met een webapplicatie en een leergang aan de Vrije Universiteit levert Infinite Financieel vanaf nu niet alleen parttime of interim controllers aan schoolbesturen die dit (tijdelijk) nodig hebben, maar kunnen alle controllers in het primair onderwijs bij ons terecht voor informatie en scholing.
Voorts is deze Infinite Update zoals u van ons gewend bent weer volop gevuld met nieuws over wet- en regelgeving in vo en po, bekostiging en interessante publicaties en onderzoeken.


Agenda

geen tags
  • Dinsdag 15 september 2015: start leergang Controlling Lees meer
  • Donderdag 24 september 2015: Netwerk Controllers PO Lees verder
  • Donderdag 1 oktober 2015: Netwerk Controllers VO Lees verder
  • Donderdag 8 oktober 2015: Ondersteuning bij bedrijfsvoering SWV VO Lees verder


Webapplicatie POinControl.nl - 11 juni 2015

controlling, po, poincontrol

Infinite Financieel presenteert een nieuwe tool voor bestuurders, controllers, hoofden administratie en administratief medewerkers in het Primair Onderwijs, POinControl.nl. POinControl.nl is een dynamische webapplicatie gericht op de organisatie van uw eigen P&C cyclus. De applicatie ondersteunt u bij de planning en totstandkoming van de P&C-documenten (meerjaren)begroting, tussentijdse rapportages en het jaarverslag. In één overzicht ziet u direct de actuele stand van zaken voor úw onderwijsorganisatie. Met een simpele druk op de knop creëert u voor uzelf een weergave van de nog openstaande acties bestemd voor uw rol. Uiteraard kunt u ook een overzicht creëren van de reeds afgeronde werkzaamheden. Ligt uw organisatie op schema? POinControl.nl vertelt het u. Registreer u nu op POinControl.nl om alle mogelijkheden van de gratis versie van de tool te ontdekken. Deze gratis tool gaat uit van een gestandaardiseerde P&C cyclus. Vanaf 1 september 2015 is ook een betaalde versie beschikbaar die gepersonaliseerd kan worden voor uw onderwijsonrganisatie.



Inschrijving leergang controlling geopend - 15 juni 2015

leergang, controlling, VU, "zijlstra center", opleiding

Infinite Financieel heeft in samenwerking met het Zijlstra Center van de Vrije Universiteit Amsterdam een unieke leergang controlling ontwikkeld. Een combinatie van theorie en praktijk. Elke deelnemer formuleert een persoonlijke leeropdracht die wordt bepaald in samenspraak met de eigen bestuurder en die direct rendement oplevert voor de organisatie. De kwaliteit wordt gewaarborgd door de docenten vanuit de wetenschappelijke opleiding van de VU en de ervaringen uit de onderwijscontrollerspraktijk van Infinite Financieel. Dit programma is speciaal bedoeld voor controllers, managers en adviseurs bedrijfsvoering, financiën en planning & control, die werkzaam zijn in het primair onderwijs. In vijf dagen wordt u bijgepraat over de nieuwste theoretische ontwikkelingen in het vakgebied van public controlling en leert u die theorie toe te passen op uw eigen organisatie.


Lees meer



Duidelijkheid over schatkistbankieren – 8 juni 2015

Schatkistbankieren

Er is meer duidelijkheid gekomen over enkele aspecten van schatkistbankieren: de voorwaarden, de mogelijkheden en waar het risico komt te liggen bij niet terugbetaling. De bewindslieden van OCW hebben over deze onderwerpen een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Rechtspersonen met een wettelijke taak kunnen bij de schatkist bankieren. Bij de voorwaarden voor onderwijsinstellingen wordt onderscheid gemaakt tussen een rekeningcourantkrediet (roodstandfaciliteit) en een lening (voor investering in huisvesting). Voor een rekeningcourantkrediet gelden in beginsel vier voorwaarden. In uitzonderingsgevallen kan worden afgeweken, dan worden nadere voorwaarden gesteld. De vier standaardvoorwaarden zijn: maximum is 10% van de rijksbijdrage,  OCW toetst de (verwachte) financiële positie in de voorbije en komende vijf jaren, bij openbaar onderwijs is een garantie van de gemeente vereist en het bestuur mag niet onder verscherpt financieel toezicht staan.
Gezien het aantal leenaanvragen bij de schatkist van onderwijsinstellingen en de omvang van de leningen waar het ministerie van OCW nu garant voor staat, is besloten een onderzoek naar schatkistbankieren uit te laten voeren. Het rapport hierover zal voor de zomer 2016 aan de Tweede Kamer worden verstuurd.
Infinite Financieel adviseurs Corné Henniphof en Jan Looise schreven onlangs in Schoolmanagement Totaal een artikel over schatkistbankieren, waarin zij onder meer ingaan op de vraag in welke situaties het voor schoolbesturen interessant kan zijn er aan deel te nemen.

Lees het artikel van Corné en Jan

Lees de Kamerbrief over schatkistbankieren



Moedig onderwijsbestuur – 8 juni 2015

onderwijsbestuur, toezicht

Ter gelegenheid van de Dag van het onderwijsbestuur 2015 is het essay ‘Moedig onderwijsbestuur’ verschenen. Het is geschreven door Kim Putters (directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en hoogleraar Beleid en Sturing van de Zorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam). In het essay stelt Putters onder meer: ‘De bestuurder is ook aan zet, vooral waar het een visie op onderwijskwaliteit, tijd, veiligheid en de verdeling van middelen betreft. Dat vraagt om echt in relatie te treden met (en goed te luisteren naar) de werkvloer’.
Het essay kan uitstekend dienen als basis voor een (strategisch) gesprek in de bestuurskamer of tussen bestuur en toezichthouder.
Lees het essay



Conferentie Antwoorden bij verantwoorden – 4 juni 2015

verantwoorden

Op woensdag 23 september 2015 organiseert het ministerie van OCW in samenwerking met alle sector-organisaties en de VTOI een grote conferentie voor iedereen die betrokken is bij de financiële functie in het onderwijs. Op het programma van de bijeenkomst, die in Nieuwegein plaatsvindt, staan plenaire sessies (waaronder de opening door de minister), thematische sessies en workshops, informatieve presentaties en inloopstands.
lees meer



Rol voor UWV bij ontslag; consequenties voor RDDF en Participatiefonds - 19 juni 2015

RDDF, ontslag, wwz, werkloosheid, participatiefonds

Werkgevers in het bijzonder onderwijs, die na 1 augustus 2015 een dienstverband willen beëindigen, vanwege economische (formatieve) redenen of arbeidsongeschiktheid, dienen voorafgaand aan het ontslag toestemming te vragen aan het UWV. Dit volgt uit de Wet werk en zekerheid.
De PO-Raad heeft op haar website een bericht geplaatst over de consequenties hiervan voor RDDF-plaatsingen die betrekking hebben op het schooljaar 2015-2016. Deze consequenties vloeien met name voort uit het feit dat het UWV toetst volgens het eigen toetsingskader en daarbij geen rekening houdt met de cao po. Dat betekent met name dat schoolbesturen personeel moeten laten afvloeien volgens het afspiegelingsbeginsel van het UWV en niet volgens LIFO zoals in de cao po staat. Deze formele besluiten tot RDDF-plaatsing moeten worden genomen tussen 1 juli 2015 en de zomervakantie. Vanaf 1 juli 2015 geldt immers de Wwz en de cao verplicht werkgevers het besluit tot RDDF-plaatsing uiterlijk voor de zomervakantie te nemen.
Het bestuur van het Participatiefonds heeft besloten om voor schoolbesturen in het bijzonder onderwijs een vrijstellingsregeling uit te werken, indien voor het betreffende dienstverband reeds een ontslagvergunning door het UWV is afgegeven. De kern van de vrijstellingsregeling is dat een schoolbestuur dat voor het beëindigen van een dienstverband reeds een ontslagvergunning van het UWV heeft, dezelfde stukken aan het Participatiefonds kan overleggen voor een vergoedingsverzoek. Hierdoor ontstaan voor de werkgever geen extra administratieve lasten.
Lees het bericht van de PO-Raad

Lees het Reglement Participatiefonds 2015-2016



Nieuwe handreiking voor beloning toezichthouders – 18 juni 2015

beloning toezichthouders, VTOI, RvT

De VTOI, vereniging van toezichthouders in onderwijsinstellingen, heeft onlangs een advies geformuleerd met nieuwe richtlijnen voor de vergoeding die verstrekt wordt aan de leden van Raden van Toezicht. Dit advies is verwoord in een handreiking. De handreiking adviseert uit te gaan van de te besteden uren en deze te vergoeden tegen een uurtarief dat vergelijkbaar is met de bezoldiging van de bestuurder. Bovenop het bedrag van de vergoeding dient de instelling de 21% BTW te vergoeden aan de toezichthouders (indien de toezichthouder BTW verschuldigd is). Daarnaast worden uitgaven zoals reiskosten, scholingskosten e.d. separaat vergoed.
Sinds 1 januari 2015 is de Wet normering topinkomens 2 (WNT-2) van kracht. Deze wet bepaalt de maximale vergoeding (inclusief pensioen en onkosten) van bestuurders en toezichthouders in de (semi-)publieke sector. In de WNT-2 zijn de honoreringsmaxima voor toezichthouders gekoppeld aan de bezoldiging van de bestuurder. De WNT-2 maximaliseert de vergoeding van leden van de Raad van Toezicht tot 10% van de voor de eigen bestuurder geldende bezoldiging en voor de voorzitter is dit 15% van deze bezoldiging exclusief BTW. Dat wil nog niet zeggen dat iedere bestuurder of toezichthouder recht heeft op deze maximale vergoeding. Dat wordt bepaald door de Raad van Toezicht, die rekening houdt met de schaalindeling waarin de bestuurder past, conform de geldende cao of honoreringsregeling voor de sector.
Lees het bericht van de VTOI en de handreiking



Passend onderwijs goed uit de startblokken – 12 juni 2016

passend onderwijs, voortgangsrapportage

De zevende voortgangsrapportage passend onderwijs is verschenen. De toonzetting is positief. Het eerste jaar passend onderwijs is goed verlopen. Scholen en samenwerkingsverbanden zijn hard aan het werk om passend onderwijs vorm te geven. Door het jaar heen zijn scholen, ouders en samenwerkingsverbanden beter bekend geraakt met de wet- en regelgeving en beginnen zij de ruimte te gebruiken die de nieuwe wet- en regelgeving biedt. De fase invoeren gaat nu over in de fase uitvoeren.
In de voortgangsrapportage wordt onder meer aandacht besteedt aan:

  • maatregelen tegen thuiszitters die effect sorteren, 
  • maatregelen die genomen worden om knelpunten op te lossen die scholen en ouders ervaren in het onderwijs voor leerlingen met een ernstig meervoudige beperking,
  • het tegengaan van bureaucratie.

De voortgangsrapportage bevat diverse interessante bijlagen. Zo is er een rapport van Sardes dat beschrijft welke inrichtingskeuzes samenwerkingsverbanden gemaakt hebben (bijvoorbeeld de bestuurlijk-organisatorische inrichting en de organisatie en bekostiging van de extra ondersteuning).
Het is voor individuele samenwerkingsverbanden interessant zich hieraan te spiegelen. Ook Infinite Financieel heeft bijgedragen aan de voortgangsrapportage in de vorm van het uitvoeren van een beknopt onderzoek naar de bekostiging van leerlingen met een ernstig meervoudige beperking.
Lees de voortgangsrapportage en bijlagen



Belangrijk nieuw hulpmiddel voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs: Kijkdozen – 28 mei 2015

kijkdozen, groeiregeling, (v)so, samenwerkingsverband

Samenwerkingsverbanden moeten aan bepaalde (v)so scholen komend schooljaar extra ondersteuningsbekostiging overdragen, omdat er op de peildatum 1 februari 2015 sprake was van groei van het aantal leerlingen. Om het aantal leerlingen waarvoor dit geldt en de hoogte van het bedrag te bepalen, kunnen samenwerkingsverbanden al enige tijd gebruik maken van gegevens in ‘Kijkglas 3’ bij DUO en een rekentool. Om de verbanden nog verder te faciliteren zijn nu zogenaamde Kijkdozen ontwikkeld. In de Kijkdoos zijn de gegevens uit Kijkglas 3 reeds geïntegreerd in de rekentool, zodat men direct de bedragen kan aflezen.
Ga naar de Kijkdozen op de websites van de steunpunten passend onderwijs po en vo, of vindt deze op de website van Infinite Financieel



Antwoorden op veel gestelde vragen over bedrijfsvoering van samenwerkingsverbanden – 22 juni 2015

jaarrekening, samenwerkinsgverbanden

jaarrekening    samenwerkingsverbanden
Op de website passend onderwijs zijn 13 vragen en antwoorden gepubliceerd die ingaan op vraagstukken waar samenwerkingsverbanden mee te maken hebben bij het voeren van hun financiële administratie en het opstellen van de jaarrekening. Onder meer aan de orde komen de wijze waarop samenwerkingsverbanden doorboekingen aan scholen moeten administreren en de wijze van verantwoorden van ontvangen en eventueel doorbetaalde middelen. Overigens is de publicatie ook interessant voor schoolbesturen. Zo wordt bijvoorbeeld beschreven dat een schoolbestuur het samenwerkingsverband als verbonden partij moet opnemen in de jaarrekening.   

lees de veelgestelde vragen



Themaonderzoek inspectie naar eerste continuïteitsparagraaf – 15 juni 2015

jaarverslag, onderwijsinspectie, continuiteitsparagraaf

In het jaarverslag 2013 moest voor het eerst een continuïteitsparagraaf worden opgenomen. 80% van de onderwijsbesturen deed dit. Dit blijkt uit een themaonderzoek van de inspectie, waarbij alle jaarverslagen onderzocht zijn. In de continuïteitsparagraaf schenkt het bestuur aandacht aan de ontwikkeling van het aantal leerlingen, de formatie en ten slotte de financiële positie. Niet alle besturen die een continuïteitparagraaf opnemen, besteden ook aandacht aan de belangrijkste risico’s. 60 procent van de besturen gaat namelijk in op deze risico’s, het risicobeheer en de risicomaatregelen. De Onderwijsinspectie noemt de aangetroffen resultaten ‘een eerste goede stap’.
lees meer



Resultaten onderwijsbeleid – 8 juni 2015

onderwijsbeleid, sectorakkoord, ocw

Langs meerdere lijnen wordt gevolgd of geformuleerde beleidsdoelen in de onderwijssector worden behaald. Zo werden de doelen in de sectorakkoorden po en vo bij vaststelling voorzien van indicatoren. Beide akkoorden tellen ongeveer 25 doelstellingen.
Ook de beleidsagenda bij de begroting van het ministerie van OCW is voorzien van indicatoren. Kamer en bewindslieden hebben onlangs van gedachten gewisseld over in 2016 toe te voegen indicatoren. Onder meer de volgende indicatoren zullen worden toegevoegd:

  • Aandeel leerlingen dat de referentieniveaus voor taal/rekenen behaalt (po)
  • Aandeel leraren dat is geregistreerd in het Lerarenregister (po/vo/mbo)
  • Aandeel scholen dat Vensters volledig heeft ingevuld (po/vo)

De Algemene Rekenkamer heeft op verzoek van de Tweede Kamer een dashboard ontwikkeld waarmee de Kamer en andere belanghebbenden eenvoudiger zicht kunnen krijgen op de mate waarin beoogde onderwijsdoelen worden behaald. In het dashboard worden indicatoren uit verschillende akkoorden (bijvoorbeeld het sectorakkoord en de Lerarenagenda) gecentraliseerd. Het dashboard brengt in kaart of de beoogde doelen van de diverse onderwijssectoren, die daarvoor extra geld hebben ontvangen vanuit OCW, op koers liggen. Daarnaast kan het dashboard schoolbesturen helpen bij het selecteren van de onderwerpen waarover zij managementinformatie verzamelen en verantwoording afleggen aan brede groepen belanghebbenden in hun directe omgeving. In de Onderwijsmonitor concludeert de Algemene Rekenkamer dat de Kamer geen zicht heeft op de relatie tussen budgetten, uitgaven en resultaten. Dat komt door de grote variatie in de manier waarop schoolbesturen zich verantwoorden en de toegenomen bestedingsvrijheid. Bovendien is de beleidsinformatie die de Kamer ontvangt erg versnipperd.

Lees de indicatoren bij de sectorakkoorden

Lees de brief aan de Kamer over de indicatoren bij de onderwijsbegroting 2016

Lees over de Onderwijsmonitor van de Algemene Rekenkamer



Werkloosheid onderwijs daalt – 19 juni 2015

werkloosheid, werkgelegenheid, arbeidsmarkt

Het aantal lopende WW-uitkeringen is van april naar mei 2015 gedaald met 0,4 procent. Mei 2015 ten opzichte van mei 2014 laat een daling zien van 5,2 procent. Het aantal nieuwe WW-uitkeringen is in januari tot en met mei 2015 ook gedaald met 10,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit de Nieuwsflits arbeidsmarkt van uitkeringsinstantie UWV. In mei 2015 hadden 13.372 medewerkers een uitkering ten opzichte van 13.429 in april 2015, een daling van 57 oftewel 0,4 procent. Ten opzichte van een jaar eerder, in mei 2014, is er een daling te zien van 5,2 procent (14.104 WW-uitkeringen in mei 2014). Ook het aantal nieuwe WW-uitkeringen is gedaald: in de periode van januari tot en met mei is het aantal aanvragen gedaald van 6399 in 2014 naar 5726 dit jaar. Dat is een daling van 10,5 procent.
lees meer



Regionale arbeidsmarktramingen – 17 juni 2015

arbeidsmarkt

Het ministerie van OCW laat al jaren ramingen opstellen voor de arbeidsmarkt voor leraren. Nu zijn ook regionale rapporten voor het primair en voortgezet onderwijs opgesteld. Regionale arbeidsmarktramingen voor leraren in het primair- en het voortgezet onderwijs kunnen door scholen en lokale samenwerkingsverbanden gebruikt worden bij het arbeidsmarktbeleid.
Lees de ramingen voor het voortgezet onderwijs

Lees de ramingen voor het primair onderwijs 



Big Data in onderwijs en wetenschap – 5 juni 2015

"big data"

Het rapport ‘Big Data in onderwijs en wetenschap. Inventarisatie en essays’ is verschenen. Dit rapport is een verkenning van het gebruik en de impact van Big Data in het onderwijs en de wetenschap en bedoeld als een bouwsteen in de beleidsvoorbereiding.

lees meer



Nieuwe financieringssystematiek kinderopvang – 8 juni 2015

Kinderopvang

Het kabinet heeft de afgelopen maanden gewerkt aan de uitwerking van een nieuwe financieringssystematiek voor de kinderopvang. Deze systematiek is gebaseerd op twee pijlers: (1) de Rijksoverheid bekostigt kinderopvanginstellingen rechtstreeks en (2) ouders betalen een ouderbijdrage waarvan de hoogte afhangt van hun vastgestelde inkomen. Een en ander zal nu verder worden uitgewerkt in wetgeving en uitvoeringsregelingen.
lees meer



Extra budget voor scholing medezeggenschap – 18 juni 2015

medezeggenschap

In het kader van de campagne ‘Versterking Medezeggenschap’ stelt het ministerie van OCW extra budget ter beschikking om medezeggenschapsraden en hun bestuurder een goede start te laten maken voor het nieuwe schooljaar 2015-2016. Zij kunnen zich op kosten van het ministerie opgeven voor een dag- of avonddeel van circa 4 uur op locatie met een gekwalificeerde trainer/adviseur, afkomstig van de verschillende onderwijsbonden en besturenraden. Tijdens de bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de praktische organisatie van de medezeggenschap. Denk daarbij aan het maken van een jaarplanning of een communicatieplan. Maar ook fundamentele onderwerpen kunnen worden besproken zoals het nut van medezeggenschap en de invulling ervan in de school. Ook worden met de bestuurder de wederzijdse ambities besproken. Dit aanbod geldt zolang het beschikbare budget niet is uitgeput, doch uiterlijk tot 1 oktober 2015.
lees meer


  Savannahweg 17
3542 AW Utrecht
T 085-8769437
E info@infinitebv.nl
W www.infinitebv.nl
D Link naar disclaimer
A Afmelden nieuwsbrief