Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.

Infinite Update - 15 december 2015

Voor de laatste maal in 2015 praten wij u bij over wijzigingen in wet- en regelgeving, interessante publicaties en ander nieuws dat relevant is voor de bedrijfsvoering van onderwijsorganisaties. Ook in 2016 zijn wij u straks graag weer van dienst en wij wensen al onze klanten en relaties goede feestdagen!g


Agenda

geen tags
  • Donderdag 18 februari 2016: Netwerk Controllers VO lees meer 

  • Donderdag 17 maart 2016: Netwerk Controllers PO lees meer 

  • Donderdag 19 mei 2016: Netwerk Controllers VO lees meer 

  • Donderdag 9 juni 2016: Netwerk Controllers PO lees meer

  • Donderdag 22 september 2016: Netwerk Controllers PO lees meer 

  • Donderdag 29 september 2016: Netwerk Controllers VO lees meer 

  • Donderdag 17 november 2016: Netwerk Controllers PO lees meer 



Definitieve versie onderwijsaccountantsprotocol 2015 gepubliceerd – 26 november 2015

accountantsprotocol, jaarrekening, controleverklaring

Het onderwijsaccountantsprotocol 2015 is gepubliceerd. Het accountantsprotocol is de schakel tussen enerzijds de wet- en regelgeving en anderzijds de uit te voeren werkzaamheden door instellingsaccountants. Het protocol geeft een toelichting op het te hanteren referentiekader, de controle op de jaarrekening, het onderzoek naar de bekostigingsgegevens en de gewenste accountantsproducten. Voor elke onderwijssector is vastgelegd dat bepaalde informatie moet zijn voorzien van onder meer een controleverklaring en dat de minister via een ministeriële regeling aanwijzingen of voorschriften kan geven voor de controle en onderzoek door de instellingsaccountant. Hier is invulling aan gegeven met het accountantsprotocol. In het accountantsprotocol, dat als PDF-formaat beschikbaar is, kan men de onderliggende wet- en regelgeving en overige relevante documenten raadplegen door te klikken op de links in de tekst.

Lees meer



Wijzigingen Continuïteitsparagraaf – 30 oktober 2015

continuiteitsparagraaf, "regeling jaarverslaggeving"

Eind oktober zijn alle onderwijsinstellingen, brancheorganisaties en onderwijsaccountants per brief geïnformeerd over enkele aanpassingen in de Continuïteitsparagraaf. Vanaf verslagjaar 2013 maakt deze paragraaf onderdeel uit van het jaarverslag. Doel is verbetering van de bedrijfsvoering te stimuleren. De aanpassingen betreffen:

  • het samenvoegen van twee bestaande handreikingen;
  • het verduidelijken van de peildatum van de kengetallen;
  • het nader definiëren van de formatiekengetallen;
  • het aanpassen van de gegevens met betrekking tot de vlottende activa en het eigen vermogen;
  • het afstemmen van de accountantswerkzaamheden met het onderwijsaccountantsprotocol.

De Regeling Jaarverslaggeving onderwijs zal hiermee in overeenstemming worden gebracht. De aanpassing geldt dan voor het verslagjaar 2015.
De Continuïteitsparagraaf bestaat uit een gegevensset en diverse rapportages. De gegevensset bevat kengetallen en een meerjarenbegroting en -balans. De rapportages betreffen:

  • een rapportage over de aanwezigheid en werking van het interne risicobeheersings- en controlesysteem;
  • een beschrijving van de voornaamste risico’s en onzekerheden;
  • een rapportage van het toezichthoudend orgaan. 

Lees de brief



Meldplicht datalekken geldt ook voor scholen – 9 december 2015

meldplicht, datalekken, persoonsgegevens

Alle bedrijven en overheden die persoonsgegevens verwerken op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), hieronder vallen ook alle onderwijsorganisaties, zijn vanaf 1 januari 2016 verplicht om een ernstig datalek direct te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, tot die tijd College bescherming persoonsgegevens (CBP) genaamd. Voorbeelden van datalekken zijn: een kwijtgeraakte USB-stick met persoonsgegevens, een gestolen laptop of een inbraak in een databestand. Het CBP heeft onlangs de definitieve beleidsregels over deze nieuwe meldplicht datalekken gepubliceerd. De beleidsregels helpen organisaties bij het bepalen of er sprake is van een datalek dat zij moeten melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en eventueel aan de betrokkenen. Of een datalek gemeld moet worden is afhankelijk van de (potentiële) impact van het datalek op de bescherming van de persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Bij een datalek is sprake van een inbreuk op de beveiliging waardoor persoonsgegevens zijn blootgesteld aan verlies of onrechtmatige verwerking. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van persoonsgegevens, maar ook vernietiging daarvan en andere vormen van onrechtmatige verwerking. Een datalek moet volgens de wet bij de toezichthouder worden gemeld als dit “leidt tot de aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen dan wel ernstige nadelige gevolgen heeft voor de bescherming van persoonsgegevens”. In sommige gevallen moeten organisaties het datalek ook melden aan de betrokkenen. Dit zijn de mensen van wie persoonsgegevens worden verwerkt. Zij moeten worden geïnformeerd als een datalek “waarschijnlijk ongunstige gevolgen zal hebben” voor hun persoonlijke levenssfeer. De Autoriteit Persoonsgegevens kan organisaties een boete geven als zij een datalek ten onrechte niet melden. De maximale boete is € 820.000.

Lees meer



Netwerk controllers VO in 2016

netwerk, controllers, vo

Ons netwerk voor ‘financials’ in voortgezet onderwijs komt ook in 2016 weer drie maal bijeen. De data zijn: 18 februari (let op, gewijzigd), 19 mei en 29 september (donderdagen). U kunt zich vanaf heden weer inschrijven voor deelname. Bij inschrijving in één keer voor deelname aan alle bijeenkomsten in het kalenderjaar wordt een korting verleend.

lees meer 



Nieuwe impuls functiemix – 11 december 2015

functiemix

De sociale partners in het primair onderwijs en het Ministerie van OCW hebben de brochure ‘Doorgroeimogelijkheden in het primair onderwijs’ gepresenteerd. Om leerlingen optimale kansen te bieden, is het van belang dat leraren zich blijven ontwikkelen. Als leraren over verschillende specialismen of deskundigheden beschikken, nodigt dat uit om van elkaar te leren. Dat stimuleert de professionele ontwikkeling van leraren en draagt bij aan een lerende organisatie. De functiemix is een van de hulpmiddelen om deze ambitie dichterbij te brengen. Met de functiemix zorgt een schoolbestuur voor verschillende lerarenfuncties binnen een schoolteam. De brochure ‘Doorgroeimogelijkheden in het primair onderwijs’ is bedoeld voor bestuurders, schoolleiders, HR-medewerkers, leraren en P(G)MR-leden in het primair onderwijs. Deze geeft hen nieuwe handvatten en illustreert de mogelijkheden van het gebruik van de functiemix.

https://www.poraad.nl/nieuws-en-achtergronden/nieuwe-impuls-functiemix



DUO presenteert leerlingprognoses (speciaal) basisonderwijs tot en met 2034 - 30 november 2015

Leerlingprognoses, scenariomodel

Naast het Scenariomodel PO is er een tweede landelijke bron voor leerlingprognoses in het (speciaal) basisonderwijs. DUO presenteert de leerlingentellingen 2010 tot en met 2014, en prognoses voor 2015 tot en met 2034 per schoolvestiging in het regulier (bo) en speciaal basisonderwijs (sbo). Toegevoegd zijn locatiegegevens van de schoolvestiging. Daarnaast is meegenomen bij welk bestuursverband en samenwerkingsverband de vestiging hoort, inclusief de locatiegegevens van schoolbestuur en samenwerkingsverband. Dat maakt dit bestand geschikt om ook leerlingenprognoses te presenteren vanuit het perspectief van het schoolbestuur, samenwerkingsverband, gemeenten en provincies. De leerlingenprognoses zijn voor schoolleiders, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden, gemeenten en provincies geschikt voor gebruik als vertrekpunt voor het ontwikkelen van meerjarige planningen van de onderwijsvoorziening in de regio. De prognoses zijn gebaseerd op de marktaandelen van scholen in voedingsgebieden, de doorstroom van leerlingen aan de scholen, en de regionale demografische dynamiek. De prognose biedt geen zekerheid, maar bevat wel de meest accurate schatting die op basis van de beschikbare gegevens te maken is.
Ga naar 07. Prognoses bao en sbo op DUO Onderwijsdata

Lees meer over het Scenariomodel PO



Ondersteuning regionale transfercentra verlengd – 8 december 2015

transfercentra, RTC, sectorplanPO, sectorplan

De ondersteuning van de regionale transfercentra vanuit het sectorplan PO is verlengd tot 1 oktober 2016. Hierdoor kunnen de tien regio’s die een subsidieaanvraag voor het opzetten van een regionaal transfercentrum hebben ingediend een half jaar langer gebruik maken van ondersteuning en advies. De regionale transfercentra zijn samenwerkingsverbanden van schoolbesturen voor het oplossen van vraagstukken die betrekking hebben op het behoud en de inzet van medewerkers. Personeel in hun regio kan van werk naar werk bemiddeld worden in een regionaal transfercentrum, ook in geval van krimp. Ook kunnen de schoolbesturen gezamenlijk de vervanging in hun regio organiseren. Hiervoor ontvangen zij cofinanciering van het sectorplan, dat naast de uitvoerders medegefinancierd wordt door het ministerie van SZW. Oorspronkelijk liep het sectorplan po in april 2016 af. Veel regio’s hebben echter tijd nodig om elkaar te vinden in de samenwerking en een gedragen plan te formuleren. Inmiddels zijn drie regionale transfercentra in Zeeland, Groningen en Zuid-Limburg aan de slag met de uitvoering van hun activiteiten. Vanaf januari zullen ook in de regio Noord Holland Zuid, Utrecht en Noord-Brabant Oost schoolbesturen starten met hun regionale transfercentrum. Nog eens vier andere regio’s zijn in de voorbereidende fase. Het Arbeidsmarktplatform PO,  het Vervangingsfonds en het Participatiefonds vinden het belangrijk dat de overige regio’s eenzelfde ondersteuning kunnen ontvangen bij het lanceren van hun transfercentrum. Hun voorstel om de ondersteuning van de regio’s te verlengen tot 1 oktober 2016 is inmiddels goedgekeurd door het ministerie van SZW.
www.sectorplanpo.nl



Pensioenen blijven op de nullijn, ABP-premie omlaag (en straks weer omhoog?) – 27 november 2015

ABP-premie, pensioenpremie

De pensioenpremie gaat omlaag in 2016. ABP heeft de premie voor het ouderdoms- en nabestaandenpensioen voor 2016 vastgesteld op 17,8%. De huidige premie is 19,6%. Het ABP-bestuur tekent hierbij wel aan dat er mogelijk vanaf 1 april 2016 een premieopslag moet worden ingevoerd. De hoogte van de dekkingsgraad op 31 december 2015 is daarvoor bepalend. In januari 2016 bepaalt het ABP-bestuur of die opslag er komt.

De premie daalt per 1 januari 2016 onder andere door de overgang van loon- naar prijsindexatie. Deze wijziging heeft het grootste effect op de premie. De verhoging van het ABP NabestaandenPensioen per 1 januari 2016 zorgt ervoor dat de premie hoger wordt. Ook de invoering van de nieuwe pensioenregels heeft een verhogend effect op de premie. Per saldo komt de kostendekkende premie uit op 17,8%. De pensioenpremie is de premie voor het ABP KeuzePensioen en ABP NabestaandenPensioen.

De werkgevers gaan in 2016 een groter deel van de pensioenpremie betalen (70%, dit was 68%). Werknemers gaan 30% van de premie betalen (dit was 32%).

Door de huidige financiële situatie kan ABP de pensioenen in 2016 niet verhogen. Daarvoor is de beleidsdekkingsgraad, 99,3% op 31 oktober 2015, niet voldoende. Om te kunnen indexeren moet de beleidsdekkingsgraad minimaal 110% zijn.
Lees meer



Voorlopige gegevens PO teldatum 1 oktober 2015 gepubliceerd – 30 oktober 2015

DUO, onderwijsdata, leerlingaantallen

DUO heeft op Onderwijsdata de voorlopige leerlingaantallen primair onderwijs per 1 oktober 2015 geplaatst. Schoolbesturen kunnen aan de hand van deze data onder meer nagaan of hun marktaandeel is gestegen of gedaald.

Lees meer



Kijkglas 5 voor samenwerkingsverbanden online geplaatst – 26 november 2015

Kijkglas, SWV, PO, grensverkeer

Voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs PO is nu ook Kijkglas 5 beschikbaar. Dit Kijkglas toont voor het samenwerkingsverband po het grensverkeer van sbo-leerlingen met andere samenwerkingsverbanden. Dit overzicht kan door de samenwerkingsverbanden gebruikt worden voor de onderlinge verrekening van het grensverkeer. 

Lees meer



Infinite Update: ook vacatures - 11 december 2015

vacatures

Vanaf heden ruimen wij in onze digitale nieuwsbrief ook ruimte in voor berichten over banen voor financials in het onderwijs. Onze klanten en relaties willen wij op deze manier de ruimte bieden om aandacht te vragen voor bedrijfsvoerings-vacatures die zij willen vervullen. Eén van onze relaties bijt de spits af, B&T vraagt aandacht voor de vacature van controller bij Stichting Biezonderwijs in Tilburg.
En lukt het vervullen van uw vacature nog even niet, dan kan één van onze interim-controllers of adviseurs u wellicht tijdelijk van dienst zijn.
Lees het bericht van B&T over de vacature in Tilburg

Lees wat Infinite Financieel voor u kan betekenen in het tijdelijk of op parttime basis vervullen van uw vacature



Achtste voortgangsrapportage passend onderwijs – 7 december 2015

voortgangsrapportage, "passend onderwijs"

De achtste voortgangsrapportage over de implementatie van passend onderwijs is verschenen. De praktijk in veel samenwerkingsverbanden laat zien dat het lukt om binnen de huidige kaders passend onderwijs te realiseren. Er zijn echter grote verschillen tussen scholen en samenwerkingsverbanden. Nog niet alle scholen en samenwerkingsverbanden nemen hun verantwoordelijkheid en benutten altijd de ruimte die het wettelijke kader biedt. Daarom worden ouders, scholen en samenwerkingsverbanden nader geïnformeerd over wat zorgplicht betekent en wat hun verantwoordelijkheden zijn. Scholen en samenwerkingsverbanden die zich onttrekken aan die verantwoordelijkheid worden hierop aangesproken door de inspectie.

Enkele andere punten uit de rapportage:

  • Er zijn samenwerkingsverbanden waar het aantal leerlingen in het sbo en/of so nog toeneemt en samenwerkingsverbanden waar dit daalt. Deze stijging of daling hangt niet één op één samen met de verevening: zowel samenwerkingsverbanden met een positieve als negatieve verevening laten stijgingen en dalingen zien van het aantal leerlingen in het sbo en/of so.
  • In het vso is er een daling van het aantal leerlingen van 18 jaar en ouder en er worden minder leerlingen in het (v)so ingeschreven die afkomstig zijn uit een residentiële instelling.
  • De landelijke geschillencommissie passend onderwijs nodigt nu het betreffende samenwerkingsverband standaard uit bij de zitting over een zaak tussen ouders en bevoegd gezag van een school, men heeft inmiddels als vast beleid dat leerlingen van 12 jaar en ouder in beginsel ook zelf gehoord worden bij aanvang van de zitting en er kan in noodgevallen met spoed een uitspraak worden gedaan.
  • In regio’s waar een schoolmodel wordt gehanteerd en dus de rol van het samenwerkingsverband beleidsarm is ingevuld, bestaat naar de mening van de geschillencommissie het risico dat scholen bij conflicten over ondersteuning samenwerkingsverbanden minder raadplegen of samenwerkingsverbanden van mening zijn dat deze taak bij scholen zelf ligt.
  • De diversiteit tussen samenwerkingsverbanden is groot. Daar waar samenwerkingsverbanden investeren op een goede onderlinge samenwerking krijgt passend onderwijs sneller vorm. Er vindt meer uitwisseling van expertise plaats en er wordt creatief gezocht naar maatwerkmogelijkheden om alle leerlingen een passend onderwijsprogramma te bieden. Bij samenwerkingsverbanden die kiezen voor een schoolmodel, constateert de inspectie dat naar verhouding minder inhoudelijk regionaal beleid wordt ontwikkeld en veel wordt overgelaten aan de aangesloten schoolbesturen. Of dit negatieve consequenties heeft voor de invulling van passend onderwijs, wordt in de evaluatie van het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) onderzocht.
  • De inspectie constateert dat nog niet alle samenwerkingsverbanden een actueel beeld hebben van het aantal en soort thuiszitters in de regio. De inspectie spreekt de samenwerkingsverbanden hierop aan.
  • Naar aanleiding van de onderzoeken vorig jaar heeft de Onderwijsinspectie in de eerste maanden van dit schooljaar met achtentwintig samenwerkingsverbanden voortgangsgesprekken gevoerd, omdat deze samenwerkingsverbanden onvoldoende voortgang hadden geboekt bij de uitwerking van passend onderwijs. Met zes samenwerkingsverbanden zal nog dit jaar een vervolggesprek worden gepland. De overige tweeëntwintig hebben voldoende vooruitgang geboekt en komen daarmee in het reguliere toezicht.


Nieuwe website over monitoring implementatie passend onderwijs – 16 november 2015

evaluatie, "passend onderwijs"

De implementatie van passend onderwijs wordt intensief en meerjarig gemonitord. De meerjarige evaluatie van passend onderwijs is te volgen via de nieuwe website evaluatiepassendonderwijs.nl. Op deze website worden de vorderingen bijgehouden in de verschillende deelonderzoeken.
www.evaluatiepassendonderwijs.nl



Fonds voor verduurzaming monumentale scholen – 10 december 2015

"Duurzame scholenfonds"

Voor scholen in het basis- of voortgezet onderwijs die gehuisvest zijn in een monumentaal pand is het Duurzame Scholenfonds van start gegaan. Met een laagrentende Duurzame Scholenfonds-Lening uit dit fonds kunnen monumentale scholen duurzaamheidsmaatregelen financieren. Besturen en eigenaren van PO- en VO-scholen die in monumentale panden zijn gehuisvest, zoeken vaak naar mogelijkheden om de energiehuishouding te verbeteren, ondanks de beperkingen die monumenten met zich mee kunnen brengen. De verduurzaming van een monument is vaak kostbaar. Deze besturen en eigenaren krijgen nu de mogelijkheid om een laagrentende lening af te sluiten uit het Duurzame Scholenfonds. Met deze lening kunnen zij investeren in fysieke maatregelen die leiden tot minder energiegebruik, meer duurzaam energiegebruik en/of verbetering van het binnenklimaat. Het Nationaal Restauratiefonds komt met deze faciliteit voor scholen die zijn gehuisvest in rijks-, provinciale- of gemeentelijke monumenten. Dankzij de bijdrage van en in samenwerking met OCW heeft het Nationaal Restauratiefonds deze lening kunnen ontwikkelen.
Lees meer


  Savannahweg 17
3542 AW Utrecht
T 085-8769437
E info@infinitebv.nl
W www.infinitebv.nl
D Link naar disclaimer
A Afmelden nieuwsbrief