Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.

Infinite Update - 9 februari 2016

De werkzaamheden voor de jaarrekening en het bestuursverslag 2015 beginnen op stoom te komen. Wij voorzien u van aandachtpunten en tips. Tegelijkertijd wordt op landelijk niveau gesproken over beleid dat de komende jaren op diverse terreinen geïmplementeerd moet worden. Daarover praten wij u bij. En wij nodigen u uit bij één van onze komende bijeenkomsten voor controllers aanwezig te zijn.       


Agenda

geen tags
  • Donderdag 18 februari 2016: Netwerk Controllers VO lees meer

  • Donderdag 17 maart 2016: Netwerk Controllers PO lees meer

  • Donderdag 19 mei 2016: Netwerk Controllers VO lees meer
  • Donderdag 9 juni 2016: Netwerk Controllers PO lees meer 

  • Donderdag 22 september 2016: Netwerk Controllers PO lees meer

  • Donderdag 29 september 2016:  Netwerk Controllers VO lees meer

  • Donderdag 17 november 2016: Netwerk Controllers PO lees meer 


Vereenvoudiging bekostiging VO  - 29 januari 2016

vereenvoudiging, bekostiging, VO

De leden van de VO-raad zijn geïnformeerd over het moment waarop zij meer informatie ontvangen over de vereenvoudiging van de bekostiging VO. Op 25 februari komt vanuit het ministerie van OCW een tool beschikbaar waarmee elk schoolbestuur de gevolgen van de vereenvoudiging kan berekenen. Richtbedragen zijn reeds bekend:

  • € 6.400 voor leerlingen in de onderbouw en leerlingen in de bovenbouw van het algemeen vormend onderwijs;
  • € 7.400 voor leerlingen in het PrO en leerlingen in de bovenbouw van het voorbereidend beroepsonderwijs; en 
  • een vaste voet van € 167.000 per vestiging. 

lees meer  

 



Aandachtspunten jaarverslag 2015 (continuïteitsparagraaf en openbaarmaking) – 3 februari 2016

continuiteitsparagraaf, publicatie, goed bestuur, ANBI

In december 2015 publiceerde de Onderwijsinspectie het rapport “De financiële situatie in het onderwijs in 2014”. Paragraaf 4.1. bevat adviezen over de continuïteitsparagraaf, in de vorm van aandachtspunten die geconstateerd werden in ontvangen jaarverslagen 2013. Wij vatten ze onderstaand voor u samen, zodat schoolbesturen en samenwerkingsverbanden hier hun voordeel mee kunnen doen bij het opstellen van het jaarverslag 2015. Gesignaleerde verbeterpunten:

  • de meerjarenbegroting (meerjarenbalans en raming baten en lasten) was nog niet altijd op het gewenste aggregatieniveau opgenomen en nog niet altijd voldoende beleidsrijk; er ontbraken bijvoorbeeld toelichtingen waar het meerjarige cijferbeeld wel vragen opriep of waar besturen voor alle jaren dezelfde cijfers invulden;
  • cijfers waren niet altijd uitgesplitst, bijvoorbeeld van ontwikkeling van reserves binnen het eigen vermogen, terwijl dit extra informatie zou hebben opgeleverd over de ontwikkelingen die het bestuur verwacht;
  • de in de meerjarenbegrotingen opgenomen ramingen en toelichtingen en de rapportages over risico’s en risicobeheer, waren niet altijd onderling consistent;
  • de vereiste rapportages waren in veel gevallen nog te algemeen. Risico’s werden bijvoorbeeld niet concreet benoemd, bij risico’s werden niet altijd de beheersmaatregelen vermeld, en de rapportage over risicobeheer was in veel gevallen nog erg beperkt, bijvoorbeeld omdat er geen informatie was opgenomen over de werking en het functioneren van het systeem.

Een ander aandachtspunt betreft de openbare publicatie van het jaarverslag. Publicatie via de Kamer van Koophandel is voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden niet verplicht, omdat dit slechts geldt voor verenigingen en stichtingen met een onderneming (en minimaal twee boekjaren 6 miljoen omzet).
De Code Goed Onderwijsbestuur VO 2015 bepaalt onder andere dat aan het lidmaatschap van de VO-raad de eis verbonden is dat schoolbesturen hun jaarverslag openbaar maken. De PO-Raad verbindt niet de eis van publicatie van het jaarverslag aan het lidmaatschap. Wel dringt de Raad er bij haar leden op aan hun jaarverslag te publiceren.
In november 2015 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen die er voor pleit dat alle schoolbesturen hun jaarverslagen online ter beschikking stellen. Door de schoolbesturen te verplichten hun jaarverslagen online te plaatsen, zouden alle ouders, leerlingen en personeelsleden inzicht kunnen krijgen in financiële en beleidsmatige keuzes van schoolbesturen en de effecten van die keuzes op zaken als klassengrootte, personeelsomvang en uren bewegingsonderwijs.
Indien het samenwerkingsverband of het schoolbestuur de ANBI-status heeft moeten, conform regelgeving van de belastingdienst, bepaalde gegevens op internet gepubliceerd worden.
Lees het rapport van de Inspectie

Lees de Code Goed Onderwijsbestuur VO

Lees meer over de ANBI-status



Netwerk controllers VO

netwerk, controllers, vo

Op donderdag 18 februari 2016 komt ons netwerk controllers VO weer bijeen. Er is een aantrekkelijk programma samengesteld, waarin vier hoofdonderwerpen centraal staan:

  • nieuwe regels rond aanbesteding,
  • samen sterk bij leerlingendaling,
  • groot onderhoud of investering in gebouw en gevolgen voor de balans en de resultatenrekening,
  •  

Aanmelden is mogelijk via onze website. Bij inschrijving voor deelname aan alle bijeenkomsten in het kalenderjaar wordt een korting verleend.



Netwerk controllers PO

netwerk, controllers, po

Op donderdag 17 maart 2016 komt ons netwerk controllers PO weer bijeen. Er is een aantrekkelijk programma samengesteld, waarin vier hoofdonderwerpen centraal staan:

  • afwegingen die een rol spelen in het insourcen- of outsourcen van de financiële administratie en de personeels- en salarisadministratie,
  • de stand van zaken vereenvoudiging bekostiging primair onderwijs,
  • de productie van het jaarverslag 2015: aandachtspunten en tips,
  •  

Aanmelden is mogelijk via onze website. Bij inschrijving voor deelname aan alle bijeenkomsten in het kalenderjaar wordt een korting verleend.



Stand van zaken modernisering Vervangingsfonds en Participatiefonds – 19 januari 2016

vf/pf, vervangingsfonds, participatiefonds

Het Vervangingsfonds (VF) en Participatiefonds (PF) worden gemoderniseerd. Feitelijk betekent dit op termijn opheffing in de huidige vorm. De staatssecretaris heeft de Kamer geïnformeerd over de stand van zaken in beide trajecten.

De sociale partners (de PO-Raad, AOb en CNVO) ontwikkelen op verzoek van de staatssecretaris een voorstel voor een voorziening voor vervanging na het vervallen van de verplichte aansluiting van schoolbesturen bij het Vervangingsfonds. Dit voorstel wordt 1 april 2016 verwacht. Er komt onder meer een verzekeringsoptie, waarvan schoolbesturen op vrijwillige basis gebruik kunnen maken om zich te verzekeren tegen risico’s van ziekteverzuim. Verder hebben partners aangegeven dat zij in de cao PO 2016 afspraken zullen maken, die borgen dat bij afwezigheid van leerkrachten de werkzaamheden worden overgenomen zonder dat dit leidt tot aantasting van de onderwijstijd voor leerlingen en zonder dat dit leidt tot een verhoging van de werkdruk van aanwezige collega’s.
In de plannen voor modernisering van het Participatiefonds heeft het kabinet als uitgangspunt te komen tot een vereenvoudigd en administratief minder belastend systeem voor de verevening van risico’s van werkloosheidsuitgaven. In dit systeem moet sprake zijn van voldoende prikkelwerking om werkloosheid te voorkomen c.q. te bekorten. Verder worden in het systeem de risico’s evenwichtig verdeeld tussen het collectief van schoolbesturen en de individuele besturen waar de uitkeringen zich voordoen.
Ook op dit punt werken sociale partners aan een voorstel, dat ook omstreeks 1 april 2016 wordt verwacht. De vormgeving van een dergelijk stelsel heeft een relatie met de wijze waarop per 1 juli 2016 de gevolgen van de Wet werk en zekerheid worden ingepast in het primair onderwijs.
Binnen het ministerie wordt ondertussen gewerkt aan de wetswijziging die nodig is in verband met de modernisering (lees afschaffing in de huidige vorm) van de fondsen.

Lees meer



Uitvoering gewichtenregeling (nog) niet naar samenwerkingsverbanden passend onderwijs – 20 januari 2016

gewichtenregeling, onderwijsachterstandsgelden, GOA

Er is een brief aan het parlement verstuurd over de toekomst van de onderwijsachterstandsgelden in het PO. De (landelijke) middelen voor de bestrijding van onderwijsachterstanden bestaan uit twee hoofdcomponenten: de gewichtenregeling en de middelen gemeentelijk onderwijsachterstanden beleid.
De gewichtenregeling is op dit moment gebaseerd op het opleidingsniveau van ouders als indicator voor een risico op een onderwijsachterstand. Uit evaluaties van de regeling komen twee knelpunten prominent naar voren: de toepasbaarheid van de regeling door scholen (foutgevoeligheid) en het hanteren van de juiste criteria bij het verdelen van de middelen. Daarom is onderzoek gedaan naar alternatieven voor de huidige regeling. Eén van de alternatieven is uitvoering van de gewichtenregeling door de samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Over dit alternatief wordt onder meer geconstateerd dat niet alle verbanden, kort na hun oprichting twee jaar geleden, in staat zijn een dergelijke taak al goed uit te gaan voeren. Ook zijn er andere overwegingen met betrekking het (nog) niet toekennen van deze taak aan samenwerkingsverbanden passend onderwijs PO. De staatssecretaris wil hier in 2020 opnieuw naar kijken.

Voorts doet de brief verslag van onderzoek naar het vaststellen van een nieuwe indicator voor de gewichtenregeling. Aan het CBS is gevraagd de mogelijkheden voor een nieuwe indicator op basis van CBS-data te onderzoeken. Uit het vooronderzoek door het CBS is geconcludeerd dat op basis van landelijk beschikbare betrouwbare en objectieve data een samengestelde indicator kan worden ontwikkeld, waarmee onderwijsachterstanden kunnen worden voorspeld. DUO kan dit gebruiken om de middelen toe te kennen aan scholen. Uitvoering door het CBS heeft als voordeel dat er een forse administratieve lastenverlichting ontstaat voor scholen. Aan het CBS is gevraagd dit onderzoek verder uit te werken.

Wijziging van de indicator voor het risico op onderwijsachterstand heeft ook consequenties voor de verdeling van de middelen gemeentelijk onderwijsachterstanden beleid (GOA). Daarom is het CBS gevraagd ook te onderzoeken of het mogelijk en zinvol is om specifiek voor het gemeentelijk achterstandenbeleid een aparte nieuwe indicator te ontwikkelen.
Gestreefd wordt naar afronding van het onderzoek in 2016, waarna in 2017 doorrekening van de effecten plaats kan vinden. Inzet is om een nieuwe indicator te gebruiken vanaf 1 januari 2018 voor de verdeling van de GOA-middelen en vanaf schooljaar 2018-2019 voor de gewichtenregeling.
Lees de brief



Nieuwe uitspraken bezwaaradviescommissie over TLV’s - 27 januari 2016

LBT

De LBT (Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaringen) heeft drie nieuwe uitspraken gepubliceerd. Samenwerkingsverbanden kunnen aan de hand van deze uitspraken onder meer de kwaliteit van hun eigen processen toetsen.
Overigens wordt het instemmingsrecht van ouders op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief naar verwachting binnenkort in een wetsvoorstel verwerkt.
Lees de informatie over de uitspraken van de geschillencommissie.

Lees de brief over de wetswijziging



Algemene rekenkamer kritisch over huisvesting PO en VO - 4 februari 2016

rekenkamer, huisvesting

De Rekenkamer is kritisch over het huisvestingbeleid van OCW en van de gemeenten. Er wordt te weinig nieuwbouw gerealiseerd voor het PO en VO.

In het rapport concludeert de Rekenkamer verder dat de normbedragen in de 'modelverordening voorzieningen huisvesting onderwijs' van de VNG niet passen bij de ambities van de bewindslieden van OCW en zelfs niet passen bij de eisen in het Bouwbesluit 2012.

Lees het volledige rapport van de Algemene Rekenkamer 'Schoolgebouwen in primair en voortgezet onderwijs: de praktijk gecheckt'



Groepsgrootte basisonderwijs stabiel – 20 januari 2016

Groepsgrootte

Jaarlijks wordt de gemiddelde groepsgrootte in het basisonderwijs onderzocht door DUO. Net als in 2014 en 2013 is de gemiddelde groepsgrootte in het basisonderwijs 23,3 leerlingen. Aanvullend onderzoek laat zien dat de indeling van de groepen onderdeel is van een breder scala aan afwegingen, bijvoorbeeld de omvang en populatie van de school.
Lees meer



Werkloosheid daalt, maar niet in het onderwijs – 21 januari 2016

werkloosheid, onderwijssector

De werkloosheid in Nederland is in het laatste kwartaal van 2015 met gemiddeld 7 duizend personen per maand gedaald. De twee maanden daarvoor stokte de daling van de werkloosheid nog. In december waren 588 duizend mensen werkloos. Dat komt neer op 6,6 procent van de beroepsbevolking.
In de onderwijssector was de werkloosheid in december 2015 10% hoger dan in december 2014.
Lees meer



Stand van zaken leerplicht en thuiszitters – 3 februari 2016

leerplicht, thuiszitters, spijbelen

Staatssecretaris Dekker heeft een interessante analyse van spijbelen, relatief verzuim en absoluut verzuim laten opstellen. De analyse leidt tot vijf conclusies:

  • de definitie van ‘thuiszitten’ behoeft herijking,
  • spijbelen neemt af,
  • er zijn meer vrijstellingen afgegeven voor kinderen die op lichamelijke of psychische gronden geen onderwijs volgen,
  • er zijn grote verschillen tussen gemeenten,
  • er zijn nog veel maatregelen nodig om te realiseren dat in 2020 geen enkele leerling langer dan drie maanden thuiszit.

Lees meer



Vacature aankomend controller – 29 januari 2016

vacature

Eén van onze relaties, in de regio Nijmegen, is op zoek naar een aankomend controller.
Lees meer


  Savannahweg 17
3542 AW Utrecht
T 085-8769437
E info@infinitebv.nl
W www.infinitebv.nl
D Link naar disclaimer
A Afmelden nieuwsbrief