Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.

Infinite Update - 23 november 2016

Deze nieuwe editie van Infinite Update hebben we weer met veel plezier voor u samengesteld. Diverse berichten kijken al vooruit naar tarieven en regels die in 2017 gaan gelden. Daarnaast vatten wij enkele interessante rapporten voor u samen, onder meer over regeldruk in het onderwijs en over nieuwe vormen van bestuurlijke samenwerking. Ook presenteren wij u data van bijeenkomsten in 2017 en we openen met enkele nieuwe collega’s


Agenda

geen tags
  • Donderdag 2 februari 2017: Netwerk controllers VO lees meer 
  • Donderdag 23 maart 2017: Netwerk controllers PO lees meer 
  • Donderdag 18 mei 2017: Netwerk controllers VO lees meer 
  • Donderdag 15 juni 2017: Netwerk controllers PO lees meer 
  • Donderdag 21 september 2017: Netwerk controllers PO lees meer 
  • Donderdag 28 september 2017: Netwerk controllers VO lees meer 
  • Donderdag 16 november 2017: Netwerk controllers PO lees meer 


Even voorstellen: Amarens, Iris, Ad en Loek

medewerkers, iris zeldenrijk, Amarens Veeneman, Loek van der Kroon, Ad Dingemans

Graag introduceren wij enkele nieuwe collega’s bij u.
Amarens Veeneman en Iris Zeldenrijk zijn sinds 1 september bij ons in dienst. Hun dienstverband vloeit voort uit een gezamenlijk project van B&T, Penta Rho en Infinite Financieel. De drie bedrijven bereiden dit seizoen zes wetenschappelijk afgestudeerden voor op een carrière als adviseur in het onderwijs.
Ad Dingemans is op 1 november 2016 als senior adviseur in dienst getreden. Hij is onder meer gespecialiseerd in het opzetten en inrichten van financiële administraties, controlling en het opzetten en implementeren van planning&control-cycli.
Loek van der Kroon is, eveneens sinds 1 november 2016, aan Infinite Financieel verbonden als senior -adviseur. Loek heeft een lange staat van dienst als bestuurder in het onderwijs, heeft diverse publicaties op zijn naam staan en was betrokken bij diverse belangrijke projecten en ontwikkelingen in het PO, zoals de invoering lumpsum en het Sector werkgelegenheidsplan PO/Regionale transfercentra. 


www.traineezijn.nl
www.infinitebv.nl



Acties op effecten WWZ - 16 november 2016

wwz

In dit bericht gaan we in op twee acties die in gang gezet worden als reactie op de effecten van de WWZ.
De Tweede Kamer heeft op 15 november 2016 een motie aangenomen die minister Asscher verzoekt een WWZ-verkenner onderwijs aan te stellen. Deze moet de WWZ problemen in het onderwijs gaan inventariseren en oplossingen gaan formuleren. De minister gaat de motie uitvoeren.
Daarnaast heeft de minister een wetsvoorstel voorbereid, waarin werkgevers gecompenseerd worden voor de kosten van de transitievergoeding bij ontslag na twee jaar arbeidsongeschiktheid. Met het wetsvoorstel behouden langdurig zieke werknemers het recht op een transitievergoeding, maar wordt de werkgever hiervoor wel gecompenseerd door het UWV. Het UWV verhaalt vervolgens de kosten weer op het Algemeen werkloosheidsfonds (Awf). Het wetsvoorstel geldt in de huidige situatie voor schoolbesturen in het bijzonder onderwijs, maar na invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (zie bericht elders in deze Update) ook voor het openbaar onderwijs. De compensatieregeling zal naar alle verwachting pas ingaan per 1 januari 2019. Het is echter wel de bedoeling dat deze met terugwerkende kracht gaat gelden tot het moment van de inwerkingtreding van de WWZ, op 1 juli 2015.
De PO-Raad houdt momenteel een peiling onder 1100 besturen om de knelpunten rondom de WWZ in beeld te brengen. De uitkomsten van dit onderzoek worden op 29 november aanstaande verwacht.

Lees een bericht van Verus over de verkenner WWZ onderwijs
Lees een bericht van de VO-raad over de compensatie transitievergoeding:



Premies én normvergoedingen Vervangingsfonds gaan dalen - 18 november 2016

vf/pf, normvergoedingen, premie, vervangingsgfonds

De premie Vervangingsfonds gaat per 1 januari 2017 van 6% naar 4,7% (de premies ‘verplicht’ en ‘vrijwillig’). De BGZ-opslag daalt van 0,18% naar 0,15% en als gevolg hiervan de premie voor de besturen die (volledig) eigen risicodrager zijn, van 0,27% naar 0,24%. De verlaging naar 4.7% houdt verband met de verlaging van de normvergoedingen (zie volgende alinea), alsmede de afbouw van de reserves van het fonds.

Op 1 januari 2016 introduceerde het Vervangingsfonds de vergoeding van vervangingskosten op basis van normklassen. Per normklasse wordt een normbedrag per uur berekend. Een afwezig personeelslid wordt ingedeeld in de normklasse die correspondeert met het bruto-salaris dat voor dit personeelslid is vastgesteld in de cao po. De bekostiging wordt vervolgens berekend door het normbedrag te vermenigvuldigen met het aantal uren dat het afwezige personeelslid is vervangen. De normbedragen dalen per 1 januari 2017 aanzienlijk, met ongeveer 20% ten opzichte van de bedragen die golden sinds 1 juli 2016.  
Lees meer



Definitieve data netwerken controllers vo en po 2017 bekend

netwerk, controllers, po, vo

De definitieve data waarop onze controllersnetwerken vo en po bijeenkomen in 2017 zijn bekend.
Netwerk controllers vo: 2 februari, 18 mei en 28 september (donderdagen)
Netwerk controllers po: 23 maart, 15 juni, 21 september en 16 november (donderdagen) 

Inschrijven is mogelijk via onze website
Netwerk controllers PO
Netwerk controllers VO



Regioplan brengt ervaren regeldruk op interessante wijze in kaart – 15 november 2016

regeldruk, regioplan, regeldrukagenda

Om de regeldruk in het onderwijs aan te pakken hebben de bewindslieden van OCW in 2014 de Regeldrukagenda Onderwijs 2014 - 2017 afgesproken met het onderwijsveld. Regelmatig wordt verslag uitgebracht over de voortgang van het project. De recentste rapportage stelt onder meer vast dat ervaren regeldruk niet altijd valt terug te leiden tot het bestaan van een rechtsregel, maar in belangrijke mate mede wordt veroorzaakt door regels en/of afspraken die een onderwijsinstelling aan zichzelf oplegt. Dit blijkt onder meer uit de resultaten van de pilot Meldpunt Regeldruk PO. In een rapport stelt Regioplan dat ervaren regeldruk in het primair onderwijs kan verminderen door:
· korter en bondiger registreren,

  • verbetering van de uitwisseling tussen systemen,
  • het gebruik van eenduidige formats en formulieren,
  • kritische evaluatie van de informatie die moet worden aangeleverd,
  • heroverwegen van specifieke regelgeving of afspraken ten aanzien van procedures en registraties,
  • heroverwegen organisatie en verdeling van administratieve taken,
  • verdere professionalisering (o.a. ICT),
  • meer vertrouwen.

Lees de documenten over de voortgang van de regeldrukagenda 2014-2017:
hier
Lees het rapport Regeldruk in het primair onderwijs van Regioplan



Nieuwe vormen van bestuurlijke samenwerking – 11 november 2016

bestuurlijke samenwerkingsvormen

Ecorys heeft onderzoek gedaan naar bestuurlijke samenwerkingsvormen in funderend onderwijs (vo en po). Met een begeleidende brief van de staatssecretaris is het rapport ter kennis van de Tweede Kamer gebracht.
De laatste jaren zijn, globaal gesproken, twee hoofdvormen van bestuurlijke samenwerking ontstaan, onder meer om een antwoord te geven op de leerlingdaling in bepaalde regio’s of om vorm te geven aan de wens integraal samen te werken (kinderopvang, zorg e.d.). De twee veel voorkomende hoofdvormen zijn een holding (federatie, coöperatie) en een personele unie. Of dergelijke vormen voldoen aan alle wettelijke vereisten kan niet in zijn algemeenheid beoordeeld worden, het is afhankelijk van de feitelijk inhoud van statuten e.d. Essentieel is dat hierin geborgd is dat schoolbesturen als het bevoegd gezag te allen tijde hun taken en bevoegdheden in volle verantwoordelijkheid kunnen uitoefenen en dat het intern toezicht en de medezeggenschap hun rol binnen de organisatie kunnen vervullen.
Het rapport gaat ook in op risico’s.
De staatssecretaris vraagt onder meer de sectorraden hun besturen goed te ondersteunen en te voorzien van de juiste informatie bij het vormen van bestuurlijke samenwerkingsvormen. Ook heeft hij de PO-Raad en de VO-raad verzocht om bij de volgende herziening van hun governance-codes explicieter in te gaan op het juist omgaan met verschillende vormen van bestuurlijke samenwerking.
Lees het rapport en de Kamerbrief



Toezicht Inspectie verandert – 4 november 2016

Onderwijsinspectie, toezicht, toezichtskader

Begin november 2016 hebben de bewindslieden van OCW de nieuwe onderzoekskaders van de Inspectie van het Onderwijs aangeboden aan de Tweede Kamer. De nieuwe kaders zullen op 1 augustus 2017 in werking treden. De onderzoekskaders 2017 beschrijven hoe het toezicht is ingericht en omvatten het waarderingskader en de werkwijze van de Inspectie. Er zijn, onder meer, toezichtskaders voor het po, het vo en het (v)so. De toezichtkaders po en vo besteden apart aandacht aan de samenwerkingsverbanden passend onderwijs, waarvoor aparte waarderingskaders zijn opgesteld.   

Eén van de vijf kwaliteitsgebieden in het waarderingskader is ‘financieel beheer’. Voor de onderwerpen ‘continuïteit’, ‘doelmatigheid’ en ‘rechtmatigheid’ is beschreven wat de Inspectie onder basiskwaliteit verstaat en wat aspecten van eigen kwaliteit van de organisatie kunnen zijn. Onder continuïteit wordt een belangrijke rol toegekend aan de continuïteitsparagraaf in het jaarverslag. Reden om hier bij het opstellen van het Jaarverslag 2016 extra aandacht aan te besteden (zie ook een bericht elders in deze Infinite Update).
Lees het bericht van de inspectie



Tips voor een goede continuïteitsparagraaf 2016 – 17 november 2016

continuiteitsparagraaf

Amarens Veeneman en Iris Zeldenrijk van Infinite Financieel hebben onder deelnemers aan het controllers netwerk po een onderzoekje uitgevoerd naar de continuïteitsparagraaf. De samenvattende presentatie die zij maakten bevat tips voor een goede continuïteitsparagraaf.

Lees de presentatie over de continuïteitsparagraaf



Duidelijkheid over aanbesteding onderwijsadministraties – 21 november 2016

aanbesteding, onderwijsadministratiesn, pianoo

Eerder schreven wij dat er verschillende zienswijzen circuleerden over de consequenties van nieuwe aanbestedingsregels voor de aanschaf van software voor de financiële en de personeels- en salarisadministratie, dan wel het contracteren van een onderwijsadministratiekantoor. Inmiddels is er duidelijkheid. Deze houdt in dat diensten op het gebied van uitbesteding van de financiële en –salarisadministratie (boekhoudkundige diensten) vallen onder het normale aanbestedingsregime, namelijk Europese Aanbesteding indien de contractwaarde van de dienst of levering hoger of gelijk is aan € 209.000 exclusief BTW. Deze diensten behoren tot de CPV-codes 79200000-6, 79211100 (boekhouddiensten) en 79211110-0 (loonadministratiediensten). In onze eerdere berichtgeving schreven wij dat een aantal inkoopbureaus van mening waren dat deze diensten onder het lichte regime zijn komen te vallen. Uit informatie van PIANOo blijkt dit ten onrechte te zijn. PIANOo geeft overigens wel aan dat door een beperkte toelichting de interpretatie van CPV-code administratieve diensten voor het onderwijs als referentiekader voor de uitbesteding van de financiële en salarisadministratie te begrijpen.

Lees meer over de drempelwaarden



Vervangingsfonds publiceert reglement 2017 – 11 november 2016

vervangingsfonds, reglement, vervangingspool

Het Vervangingsfonds heeft het reglement 2017 gepubliceerd. De voornaamste wijzigingen per 1 januari aanstaande zijn:

  • de termijn voor het indienen van inzetverantwoording vervangingspool wijzigt naar drie maanden en vijf werkdagen,
  • vervanging van een directielid door een leraar wordt mogelijk,
  • de termijn extra uitgevraagde gegevens en/of documenten bij cases in ‘Mijn Vf’ wijzigt naar acht weken,
  • er komt een tussentijds instapmoment boven de bestuurlijke vervangingspool (elke drie maanden),
  • er komt een keuzemogelijkheid openbaar onderwijs voor vervangingsbeleid bijzonder onderwijs.

lees meer



Normalisering rechtspositie ambtenaren - 8 november 2016

geen tags

Ook de Eerste Kamer is akkoord gegaan met het Westvoorstel Normalisering rechtspositie ambtenaren. Voor het onderwijs is de consequentie dat de rechtspositie van werkenden in het bijzonder onderwijs en het openbaar onderwijs identiek wordt (zo gaat dan bijvoorbeeld de WWZ ook gelden voor het openbaar onderwijs). 
Het wetsvoorstel wijzigt de Ambtenarenwet en een aantal andere wetten. Beoog wordt een zo groot mogelijke eenvormigheid tussen de rechtspositie van ambtenaren en werknemers in de private sector tot stand te brengen. Uitgangspunt daarbij is dat de arbeidsverhoudingen bij de overheid uiteindelijk gelijk moeten zijn aan de verhoudingen in het private bedrijfsleven, met uitzondering van die gevallen waarin er zwaarwegende argumenten zijn om dit niet te doen. Alleen in dat geval worden de voor ambtenaren afwijkende bepalingen gehandhaafd. Het voorstel houdt in hoofdzaak in dat het publiekrechtelijke en eenzijdige karakter van de ambtelijke aanstelling en de eenzijdige vaststelling van arbeidsvoorwaarden worden vervangen door de tweezijdige arbeidsovereenkomst, waarop in de meeste gevallen een collectieve arbeidsovereenkomst van toepassing is. Daarmee wordt ook de publiekrechtelijke rechtsbescherming tegen handelingen en besluiten ten aanzien van ambtenaren beëindigd. Rechtsbescherming zal nog slechts privaatrechtelijk van karakter zijn. Het wetsvoorstel beoogt niet een einde te maken aan het eigen karakter van het ambtenaarschap, noch aan de benaming ‘ambtenaar’. Ook wordt de Ambtenarenwet gehandhaafd. Die regelt wel nog slechts die onderdelen van de ambtelijke status, die nauw verbonden zijn met het bijzondere karakter van het werken bij de overheid en daarmee uitstijgen boven de zaken die tot het echte arbeidsvoorwaardenoverleg behoren.

lees meer


  Savannahweg 17
3542 AW Utrecht
T 085-8769437
E info@infinitebv.nl
W www.infinitebv.nl
D Link naar disclaimer
A Afmelden nieuwsbrief