|
Indien u problemen heeft met de weergave van deze mail, klik dan alstublieft hier.
|
|
Infinite Update - 22 maart 2016
|
|
We brengen u een nieuwe editie van Infinite Update, met voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden tips voor het samenstellen van hun jaarverslag; het bestuursverslag en de jaarrekening. We praten u bij over actuele ontwikkelingen in wet- en regelgeving. En vatten actueel nieuws over bedrijfsvoering in het onderwijs voor u samen. |
|
Agenda geen tags Donderdag 19 mei 2016: Netwerk Controllers VO lees meer Donderdag 9 juni 2016: Netwerk Controllers PO lees meer - Dinsdag 6 september 2016: Start leergang Controlling lees meer
Donderdag 22 september 2016: Netwerk Controllers PO lees meer Donderdag 29 september 2016: Netwerk Controllers VO lees meer Donderdag 17 november 2016: Netwerk Controllers PO lees meer
|
|
Impuls voor functiemix in po en vo – 7 maart 2016 functiemix De functiemix is gebaseerd op de gedachte dat goede leraren extra beloond mogen worden en de kans moeten krijgen om voor de klas carrière te maken. Op basis van goed personeelsbeleid kunnen scholen leerkrachten die meer willen en kunnen, de mogelijkheid bieden carrière te maken voor de klas. Schoolbesturen kunnen sinds kort extra ondersteuning krijgen bij het versterken van hun personeelsbeleid met de functiemix als instrument. Als eerste stap kunnen ze een korte interactieve vragenlijst invullen, waarmee ze een globaal beeld krijgen van hun stand van zaken. Ook kunnen schoolbestuurders zich inschrijven voor een zogenaamde alliantiefabriek. De alliantiefabriek creëert een regionale uitwisseling tussen vragen en interesses enerzijds en ideeën, succesverhalen, kennis en kunde uit de praktijk anderzijds. http://www.functiemix.nl/ |
|
Risicomanagement voor samenwerkingsverbanden po en vo – 14 maart 2016 risicomanagement, swv-en, risicoparagraaf Rick de Wit (Infinite Financieel) en Bé Keizer, beiden expert passend onderwijs, schreven op verzoek van de VO-raad en de PO-Raad een notitie over risicomanagement voor samenwerkingsverbanden. De aanleiding voor de notitie is tweeledig. De kwaliteit van de risicoparagraaf in de jaarverslagen 2014 valt, zo bleek uit een eerste, beperkte inventarisatie, over het algemeen wat tegen en uit jaarrekeningen 2014 en voorlopige cijfers 2015 van samenwerkingsverbanden ontstaat de indruk dat de verbanden het zekere voor het onzekere nemen (‘hoe gaat dit nieuwe stelsel precies uitpakken?’) en forse reserves aanhouden. De notitie helpt risico’s in kaart te brengen en het weerstandsvermogen op een realistisch niveau te bepalen, zodat middelen maximaal aan de realisatie van passend onderwijs ten goede kunnen komen. Lees de notitie
|
|
Positieve ontwikkeling ‘goed bestuur’ po – 8 maart 2016 monitorcommissie, Goed Bestuur De onafhankelijke Monitorcommissie Goed bestuur monitort hoe de professionalisering van het bestuur zich in het primair onderwijs ontwikkelt, in hoeverre de Code Goed bestuur in de sector wordt nageleefd en hoe deze eventueel moet worden aangepast. De Monitorcommissie Goed bestuur heeft in het najaar van 2015 een enquête onder alle schoolbesturen in het primair onderwijs gehouden. Uit de resultaten van de enquête van de monitorcommissie Goed bestuur blijkt dat de sector zich steeds verder ontwikkelt op het gebied de professionalisering van bestuur. De belangrijkste conclusies op een rij: - Slechts twee procent van alle schoolbesturen had in 2015 geen vorm van intern toezicht georganiseerd. In 2011 was dit nog zeven procent. Een groot deel van de besturen (75 procent) is van mening dat de scheiding tussen bestuur en toezicht in de organisatie leidt tot heldere en hanteerbare rolopvattingen.
- Een zeer ruime meerderheid van de besturen (90 procent) gebruikt een Code Goed bestuur. Bij 82 procent van deze besturen betreft dit de code van de PO-Raad. De overige tien procent van de besturen hanteert (nog) geen code.
- Een onderdeel van de Code Goed bestuur is actieve openbaarmaking van het jaarverslag. In 2015 deed 76 procent van de besturen dit.
- Bijna alle besturen betrekken stakeholders volop bij het formuleren van de bestuurlijke opgave.
Lees het rapport van de commissie |
|
Spanning rondom Wwz blijft – 14 maart 2016 wwz, vervangingsproblematiek Minister Lodewijk Asscher vindt dat sociale partners in het primair onderwijs aan de cao-tafel problemen met de Wet werk en zekerheid moeten oplossen, zo bleek onlangs uit een debat hierover in de Tweede Kamer. Wel wil hij een verkenner langs de tafel sturen die kan helpen bínnen de wet oplossingen te vinden. De Kamer vindt dat Asscher zelf actiever daaraan moet meewerken en waar nodig snel de wet moet aanpassen. Ondertussen blijft de PO-Raad in gesprekken met politici en via de media pleiten voor een goede oplossing voor de vervangingsproblematiek. Tegelijkertijd heeft de raad een beslisboom ontworpen die een overzicht geeft van de gevolgen van het einde van het overgangsrecht per 1 juli 2016 voor lopende tijdelijke contracten die over 1 juli heen vallen en voor nieuwe tijdelijke contracten. Bekijk de beslisboom
|
|
Richtlijn Jaarverslaggeving Onderwijs geactualiseerd – 10 maart 2016 jaarverslaggeving, xbrl Een actuele versie van de Richtlijn Jaarverslaggeving Onderwijs is gepubliceerd. Grote inhoudelijke verschillen met de vorige versie zijn er niet. De richtlijn vat wet- en regelgeving rondom de jaarverslaglegging samen, geeft tips over de toepassing en bundelt alle relevante publicaties die over dit onderwerp zijn verschenen in de loop der jaren. Bijvoorbeeld over waarderen en afschrijven en componentenmethode, de continuïteitsparagraaf, beleggen en belenen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs en fusie en overdracht. Ook is informatie over de xbrl indeling gepubliceerd. Lees de regeling Jaarverslaggeving
Bekijk de informatie over xbrl
|
|
Nieuwe wet over beoordelen door Inspectie in de maak – 10 maart 2016 toezichtkader, onderwijsinspectie Een nieuwe wet moet het voor schoolbesturen duidelijker maken waarop de Inspectie van het Onderwijs hun scholen beoordeelt. De Eerste Kamer stemde hiertoe onlangs in met het initiatiefwetsvoorstel Doeltreffender regeling van het onderwijstoezicht van SGP, D66 en CDA. De Inspectie mag scholen officieel alleen beoordelen op 45 wettelijk vastgestelde deugdelijkheidseisen, de minimumkwaliteit. In de praktijk is het voor scholen vaak onduidelijk of die haar oordeel daadwerkelijk daarop baseert of dat ook andere inzichten een rol spelen. De nieuwe wet bakent de taken van de Inspectie duidelijker af. Stimuleren blijft haar taak, maar de wet schrijft nu expliciet voor dat de Inspectie haar oordeel enkel en alleen nog mag baseren op de deugdelijkheidseisen. Wat de deugdelijkheidseisen precies zijn en of die nog voldoen, is een andere discussie die later dit jaar zal worden gevoerd. De nieuwe wet zegt hier niets over. Staatssecretaris Sander Dekker heeft beloofd nog voor de zomer met een overzicht te komen. De kans is groot dat de deugdelijkheidseisen daarna worden aangepast omdat ze nu voor veel scholen niet helder en expliciet genoeg zijn. In het verlengde hiervan staat ook ter discussie of de Inspectie anders toezicht moet gaan houden. De minister en staatssecretaris van Onderwijs willen onder meer dat de Inspectie breder naar het onderwijs gaat kijken in plaats van voornamelijk naar taal en rekenen. Ook willen ze de normen voor basiskwaliteit verhogen. De Tweede Kamer praat hier naar verwachting na de zomer over. Lees het bericht van de PO-Raad over dit onderwerp.
|
|
Werkloosheid in het onderwijs daalt, krapte dreigt – 17 maart 2016 brainstorm, krimp, B&T Het UWV meldt in de nieuwsflits arbeidsmarkt over februari 2016 dat de werkloosheid in het onderwijs daalt. Ten opzichte van januari 2016 was er een daling met 3,7%. Het aantal ww uitkeringen in de onderwijssector is nu 15.222. Een artikel op de website van B&T gaat via een andere invalshoek ook in op de werkgelegenheid in het onderwijs. Zo wordt vastgesteld dat in 2020 in het po een onvervulde vraag aan leraren en directeuren voorzien wordt ter grootte van 4.200 fte. Volgend jaar al wordt het aantal uittreders niet meer gecompenseerd door het aantal afgestudeerden en vanaf 2022 neemt ook het aantal banen in de sector naar verwachting weer toe. Het vo volgt deze trend enkele jaren later. Deze sector kent nu al ‘tekortvakken’. B&T en Infinite Financieel organiseren op 22 april a.s. een brainstormbijeenkomst over dit onderwerp. Hierbij komen vragen aan orde als:
- Kunnen we bij een lerarentekort ook goed onderwijs organiseren?
- Kunnen we de directe verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan leerlingen verleggen van leraren naar onderwijsteams, die naast goede leraren bestaan uit bijvoorbeeld onderwijsassistenten, instructeurs en gedragsspecialisten?
- En is het niet zo dat goede leraren ook bij grotere klassen voor beter onderwijs zorgen dan minder goede leraren?
Lees de nieuwsflits van het UWV
Lees meer over het initiatief van B&T en Infinite Financieel en meld u aan.
|
|
Vijfdaagse leergang controlling in het primair onderwijs – 22 maart 2016 leergang, controllers, zijlstra center, controlling In samenwerking met de Vrije Universiteit in Amsterdam (Zijlstra Center) bieden wij voor de tweede keer een vijfdaagse leergang controlling in het primair onderwijs aan. ’s Ochtends presenteren diverse hoogleraren steeds de nieuwste (wetenschappelijke) inzichten op het gebied van de controlling. ’s Middags wordt de link naar de praktische onderwijspraktijk gelegd. De onderwerpen die op de vijf dagen aan de orde komen zijn: financial control, de planning&controlcyclus, business-control, rol van de controller (rolopvatting, positionering, samenwerking met bestuur en RvT) en tenslotte risicomanagement. Nadere informatie is binnenkort beschikbaar. De startdatum is 6 september aanstaande. Belangstelling kunt u nu al kenbaar maken via onze website. |
|
Bijeenkomst voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs over verantwoording – 9 maart 2016 verantwoording, swv-en VOSABB organiseert op 14 april 2016 een bijeenkomst waarop wordt ingegaan op de wijze waarop samenwerkingsverbanden passend onderwijs po en vo verantwoording kunnen afleggen. Deze bijeenkomst is ook interessant voor schoolbestuurders. Er zal onder meer aandacht zijn voor de factsheet over verantwoording door samenwerkingsverbanden, die VOSABB in samenwerking met Infinite Financieel heeft opgesteld. Er zal tevens aandacht zijn voor risicomanagement, het tripartiete akkoord en hoe daar vervolg aan te geven en voor actualiteiten op het gebied van passend onderwijs. Lees meer
|
|
Btw-vrijstelling bij samenwerking scholen verruimd -14 maart 2016 btw-vrijstelling Scholen die samen onderwijs verzorgen en hiervoor onderwijsondersteunend personeel en/of diensten uitwisselen, hoeven hier voortaan geen btw meer over te betalen. Dit heeft het ministerie van OCW op 11 maart jl. bekendgemaakt. Hiermee wordt een belangrijke drempel voor onderwijsinstellingen om te komen tot samenwerking, weggenomen. Onderwijsinstellingen die samen onderwijs verzorgen, werden tot op heden geconfronteerd met btw-heffing over een gedeelte van de in samenwerking verrichte werkzaamheden. Op basis van (Europese) wet- en regelgeving en jurisprudentie is het uitlenen van onderwijzend personeel al langer vrijgesteld van btw, maar scholen waren over het uitlenen van ondersteunend personeel (administratieve medewerkers, ict’ers etc.) en ondersteunende diensten tot nog toe wel btw verschuldigd. Dit vormde een belangrijke drempel voor samenwerking tussen scholen; deze samenwerking leverde immers extra kosten op. Recent heeft de Hoge Raad – in een casus waarbij twee onderwijsinstellingen in samenwerking volwassenenonderwijs aanbieden – geoordeeld dat ‘onderwijsondersteunende diensten onderdeel kunnen zijn van de btw-vrijgestelde onderwijsprestatie, die iedere onderwijsinstelling verricht in het kader van deze samenwerking’. Staatssecretaris Wiebes (Financiën) en Minister Bussemaker (OCW) hebben besloten deze uitleg van de Hoge Raad te benutten om de toepassing van de btw-vrijstelling nader te duiden. Voortaan zijn onderwijsondersteunende diensten onder de volgende voorwaarden vrijgesteld van btw: - De onderwijsondersteunende diensten worden verricht tussen onderwijsinstellingen;
- De onderwijsinstelling verricht in hoofdzaak onderwijs. De onderwijsondersteunende diensten zijn dan bijkomstig aan die btw-vrijgestelde onderwijsprestatie die de onderwijsinstelling in het kader van de samenwerking verricht. Dit betekent dat de onderwijsondersteunende diensten dan opgaan in de onderwijsprestatie zodat sprake is van één ondeelbare btw-vrijgestelde onderwijsprestatie. Het maakt hierbij niet uit dat de ene onderwijsinstelling in voorkomende gevallen gebruik maakt van de door de andere onderwijsinstelling verrichte onderwijsondersteunende diensten;
- De onderwijsondersteunende diensten moeten qua omvang en inhoud gebruikelijk zijn bij het geven van het specifieke onderwijs waarin de samenwerking plaatsvindt.
De verruiming van de btw-vrijstelling geldt voor het hele onderwijs. Vo-scholen kunnen dus voortaan samen met andere middelbare scholen en met po-, mbo- en ho-instellingen onderwijs verzorgen, zonder dat daarbij btw hoeft te worden afgedragen op de genoemde aspecten. Eerder was al bekend geworden dat samenwerkingsverbanden passend onderwijs per 1 augustus 2016 definitief worden vrijgesteld van het betalen van btw over activiteiten die voortvloeien uit het ondersteuningsplan. Het gaat dan bijvoorbeeld om het detacheren van een coördinator vanuit een school aan een samenwerkingsverband. Vanaf 2014 gold al een overgangsmaatregel die deze btw-vrijstelling regelde (tot 1 augustus 2016). In het fiscale eindejaarsbesluit 2015 is vervolgens formeel geregeld dat samenwerkingsverbanden per 1 augustus 2016 aangemerkt worden als sociaal-culturele instelling, zodat ze een beroep kunnen doen op de btw-vrijstelling voor de activiteiten die zij als zodanig verrichten. Daarmee is de overgangsmaatregel vervangen door een wettelijke btw-vrijstelling. Lees het bericht van de overheid over de nieuwe btw-vrijstelling
Lees over samenwerkingsverbanden passend onderwijs en btw (zie blz. 27)
|
|
Werk- en regeldruk in het onderwijs in de Kamer aan de orde – 10 maart 2016 werk-en regeldruk Op 9 maart 2016 debatteerde de Tweede Kamer met staatssecretaris Dekker over ‘werkdruk en regeldruk in het onderwijs’. Dekker stelde hierbij dat het probleem van de hoge werkdruk vooral in de onderwijssectoren zelf kan en moet worden opgelost. De overheid kan een rol spelen in het wegnemen van onnodige regeldruk. De PO-raad stelt dat om de werkdruk in het basisonderwijs te verminderen, leraren meer administratieve ondersteuning zouden moeten krijgen. Door de kleinschaligheid van het primair onderwijs en de geringe overhead, doen leraren zelf het administratief werk. Ook meer mogelijkheden voor ruimere inzet van ICT in de klas zouden een oplossing kunnen bieden. Met digitaal lesmateriaal heeft een leraar sneller inzicht in de leerprestaties van leerlingen en worden de opbrengsten ook geautomatiseerd in het leerlingvolgsysteem ingevoerd. Dit scheelt nakijkwerk en handmatig invoeren van gegevens. De VO-raad vindt het verlagen van de werkdruk een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Schoolleiders en bestuurders kunnen een belangrijke rol hebben bij het terugdringen van de werkdruk en het creëren van voldoende ontwikkeltijd voor leraren. Scholen kunnen bijvoorbeeld kijken of ze het onderwijs anders kunnen organiseren (met behulp van ICT). Ook blijkt dat de werkdruk lager is op scholen die werk maken van het vergroten van de professionele ruimte van leraren. Lees het bericht van de PO-Raad
Lees het bericht van de VO-raad
|
|
|
|
|
|