Aangescherpte richtlijnen voor sponsoring in scholen – 20 februari 2025
Het ministerie van OCW heeft een vernieuwde versie van het sponsorconvenant gepresenteerd, gericht op zorgvuldige en transparante besluitvorming over sponsorovereenkomsten in scholen. De richtlijnen benadrukken dat de onderwijsinhoud niet beïnvloed mag worden door sponsoring, dat de ontwikkeling van kinderen niet in gevaar mag komen en dat de kernactiviteiten van de school niet afhankelijk mogen zijn van sponsoring. Daarnaast zijn de regels omtrent kindermarketing aangescherpt en is ongewenste buitenlandse sponsoring uitgesloten. Bij wet is al geregeld dat het bevoegd gezag de medezeggenschapsraad moet betrekken bij besluiten over sponsoring. Ook zijn de informatieplicht en klachtenregeling wettelijk vastgelegd. Daarnaast moet het sponsorbeleid in het schoolplan en de schoolgids staan.
Het convenant heeft een looptijd van vijf jaar en zal iedere vijf jaar op initiatief van het ministerie van OCW of eerder, indien één van de convenantpartijen daar aanleiding toe ziet, worden geëvalueerd. Het volledige sponsorconvenant (dat loopt van 2025 tot en met 2029) en de begeleidende brief van staatssecretaris Paul aan de Tweede Kamer treft u hier aan.