Definitieve regeling bekostiging 2024 gepubliceerd –5 juli 2024

Door Lisenka Beijer | 10 jul 2024

De bekostigingsregeling van 5 juli die onder het kopje primair onderwijs is toegelicht, geldt ook voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. In de regeling zijn de definitieve bekostigingstarieven 2024 opgenomen voor zware ondersteuning (geldend voor po en vo) en lichte ondersteuning (po). De bekostigingstarieven voor lichte ondersteuning vo (2024 en 2025) zijn opgenomen in de regeling van…

Autoriteit Persoonsgegevens (AP) adviseert gebruik socialemediaplatforms te heroverwegen – 13 juni  2024

Door Lisenka Beijer | 10 jul 2024

Naar aanleiding van een vraag van een onderwijsinstelling adviseert de AP aan onderwijsinstellingen om alleen sociale media in te zetten als zij duidelijke afspraken maken met socialemediabedrijven over wat er met de gegevens van studenten en docenten gebeurt. Lukt het niet om zulke afspraken te maken, dan stelt de AP dat een onderwijsinstelling het betreffende…

Verwerking financieringsfunctie groot onderhoud op de balans – juni 2024

Door Lisenka Beijer | 03 jul 2024

In het najaar van 2023 heeft Infinite Financieel een afwegingskader opgesteld om besturen een eerste richting te geven bij de mogelijke keuzes (en effecten daarvan) als gevolg van de nieuwe regelgeving rondom de verwerking van de kosten voor groot onderhoud die per 1 januari 2024 is ingevoerd. In deze handreiking is aangesloten bij het veelgehoorde…

Kamerbrief periodieke voortgang onderwijshuisvesting voorjaar 2024 – 24 juni 2024

Door Lisenka Beijer | 03 jul 2024

Met brief van 24 juni 2024 heeft demissionair minister Paul de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang op het dossier huisvesting in het funderend onderwijs. Zij gaat hierin onder meer in op de voortgang van het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting (gericht op product- en procesinnovatie binnen scholenbouw die het mogelijk maken schoolgebouwen kwalitatief beter, sneller en kostenefficiënter…

Het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB – mei 2024

Door Lisenka Beijer | 12 jun 2024

Over het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitiepartners is al veel gezegd en geschreven. Wij beperken ons hier tot de maatregelen die in financiële zin impact hebben op de schoolbesturen:• De subsidie brede brugklassen wordt afgeschaft, een bezuiniging van € 57 miljoen;• De ondersteuning voor kinderen met achterstanden wordt beperkt tot de 5% scholen met de…

De subsidieregeling onderwijsregio’s 2025 is gepubliceerd – 12 juni 2024

Door Lisenka Beijer | 12 jun 2024

Voor gebruik van deze subsidieregeling moet een plan van aanpak worden opgesteld dat voldoet aan de voorwaarden. De aanvraag van de onderwijsregio dient uiterlijk 15 oktober 2024 om 16.00 uur aangeleverd te zijn bij de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-i). Met de subsidieregeling voor 2025 werkt OCW toe naar een landelijk dekkend netwerk van onderwijsregio’s,…

Maximum uurtarieven 2025 bekend – 29 april 2024

Door Lisenka Beijer | 15 mei 2024

Jaarlijks worden de maximum uurprijzen en toetsingsinkomens voor de kinderopvangtoeslag geïndexeerd bij Algemene Maatregel van Bestuur. Deze jaarlijkse indexatie zorgt ervoor dat de kinderopvangtoeslag in de pas loopt met de loon- en prijsontwikkeling. De indexering van de uurtarieven per 1 januari 2025 is 4,83 %, maar hierop wordt vervolgens € 0,04 in mindering gebracht voor…

Helderheid over btw en passend onderwijs – 23 april 2024

Door Lisenka Beijer | 15 mei 2024

Op verzoek van het Steunpunt passend onderwijs heeft een werkgroep zich in de afgelopen maanden gebogen over onduidelijkheden met betrekking tot btw en samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Dit heeft geresulteerd in een heldere brief van de belastingdienst aan het Steunpunt. Deze brief, alsmede een toelichting erop, is te vinden op de website van het Steunpunt passend…

De Staat van het Onderwijs 2024 – 17 april 2024

Door Lisenka Beijer | 15 mei 2024

De inspectie publiceert jaarlijks De Staat van het Onderwijs, recent die van 2024. Net als voorgaande jaren constateert de inspectie dat steeds meer leerlingen de basisvaardigheden (taal, rekenen en burgerschap) onvoldoende beheersen. Nader onderzoek laat zien dat de kwaliteit van het onderwijs op elke school anders is en dat de verschillen erg groot zijn. Twintig…