Antwoorden op Kamervragen over 10 jaar passend onderwijs – 25 oktober 2024

Door Lisenka Beijer | 14 nov 2024

Staatssecretaris Paul heeft vragen beantwoord van een Kamerlid naar aanleiding van een artikel over 10 jaar passend onderwijs. Het artikel kende de titel “hogere kosten en meer thuiszitters”. In haar antwoord stelt de staatssecretaris dat de stijging van het aantal leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs onderdeel is van bredere maatschappelijke ontwikkelingen en de krapte in…

Strengere controle op inhuur zzp’ers – 14 oktober 2024

Door Lisenka Beijer | 14 nov 2024

Sinds 2016 is de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) van toepassing. Daarin staat uitgelegd wanneer sprake is van ondernemerschap of loondienst. Toen de wet werd ingevoerd, bleek al snel dat er veel onduidelijkheid was over de criteria en de uitvoering van de wet. Om opdrachtgevers en zzp’ers tijd te geven zich aan te passen…

Meerjarenbegrotingsmodellen 2025 van Infinite Financieel voor samenwerkingsverband passend onderwijs po en vo gepubliceerd – 30 september 2024

Door Lisenka Beijer | 09 okt 2024

Op 30 september 2024 heeft Infinite Financieel versie 12.0 van het meerjarenbegrotingsmodel voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs po en vo uitgebracht. Het model ondersteunt bij uitstek de koppeling tussen het inhoudelijke beleid van het samenwerkingsverband en de begroting. In versie 12.0 is het basisjaar op 2025 ingesteld. Verder zijn er een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd die…

Prinsjesdag – 17 september 2024

Door Lisenka Beijer | 09 okt 2024

Op de derde dinsdag van september was het weer Prinsjesdag. De dag waarop de Koning de troonrede uitsprak, het kabinet zijn voorstellen voor de begroting 2025 presenteerde en de start van een nieuw parlementair jaar. De begroting is een document waar alle departementen bij betroken zijn, het heeft daardoor een lange aanloop. De formatie van…

Huidige systeem van vrijwillige ouderbijdrage voorlopig niet gewijzigd – 9 september 2024

Door Lisenka Beijer | 11 sep 2024

Met brief van 9 september 2024 informeerde staatssecretaris Paul de Tweede Kamer over de uitkomsten van het uitgevoerde onderzoek naar de  juridische haalbaarheid van drie mogelijke toekomstscenario’s voor de vrijwillige ouderbijdrage. Deze drie scenario’s had zij op 21 december 2023 aan de Tweede Kamer voorgelegd: Het onderzoek wijst uit dat de scenario’s juridisch haalbaar zijn,…

Overzicht dus-i van alle subsidieregelingen onderwijsinstellingen 2024-2025 – 1 augustus 2024

Door Lisenka Beijer | 11 sep 2024

Dus-i (Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen) heeft op alfabetische volgorde een overzicht geboden van alle subsidieregelingen waarmee onderwijsinstellingen in 2024-2025 subsidie kunnen aanvragen. Voor dit overzicht zie hier.

ScoliX en Infinite Financieel intensiveren hun samenwerking ten dienste van het onderwijs

Door Lisenka Beijer | 11 sep 2024

ScoliX en Infinite Financieel intensiveren hun samenwerking ten dienste van het onderwijs Vanaf september 2024 combineren ScoliX en Infinite Financieel hun passie om van belangrijke meerwaarde voor de onderwijssector te kunnen zijn. Dit doen wij door onze krachten te bundelen voor tijdelijke oplossingen op het vlak van financiën en bedrijfsvoering. Wat betekent dit voor u…

Definitieve regeling bekostiging 2024 gepubliceerd –5 juli 2024

Door Lisenka Beijer | 10 jul 2024

De bekostigingsregeling van 5 juli die onder het kopje primair onderwijs is toegelicht, geldt ook voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. In de regeling zijn de definitieve bekostigingstarieven 2024 opgenomen voor zware ondersteuning (geldend voor po en vo) en lichte ondersteuning (po). De bekostigingstarieven voor lichte ondersteuning vo (2024 en 2025) zijn opgenomen in de regeling van…

Autoriteit Persoonsgegevens (AP) adviseert gebruik socialemediaplatforms te heroverwegen – 13 juni  2024

Door Lisenka Beijer | 10 jul 2024

Naar aanleiding van een vraag van een onderwijsinstelling adviseert de AP aan onderwijsinstellingen om alleen sociale media in te zetten als zij duidelijke afspraken maken met socialemediabedrijven over wat er met de gegevens van studenten en docenten gebeurt. Lukt het niet om zulke afspraken te maken, dan stelt de AP dat een onderwijsinstelling het betreffende…