Personeel niet in loondienst

Door Lisenka Beijer | 18 feb 2020

Regelmatig blijkt dat zorgvuldig met data moet worden omgegaan. Zo moest minister Slob melden dat cijfers die het ministerie van Binnenlandse Zaken publiceerde over werknemers in het onderwijs met een salaris hoger € 9.000 per maand onjuist waren. Het zijn er geen 5.500, maar ruim 220. Iets soortgelijks speelde zich af rondom Kamervragen over personeel…

Meer ruimte binnen experiment samenwerking speciaal en regulier onderwijs

Door Lisenka Beijer | 14 feb 2020

Minister Slob wil het bestaande experiment voor samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs verlengen en verbreden. Dat maakte hij op 12 februari 2020 bekend op het congres ‘Naar inclusiever onderwijs’ in Bussum. Binnen dit experiment kunnen scholen kinderen uit het speciaal en regulier onderwijs makkelijker in één klas plaatsen. In het experiment kunnen reguliere scholen…

Sponsorconvenant geëvalueerd en geactualiseerd

Door Lisenka Beijer | 13 feb 2020

Het sponsorconvenant helpt scholen bij het nemen van zorgvuldige en transparante beslissingen over het aangaan van sponsorovereenkomsten en is na een uitgebreide evaluatie vernieuwd. Ontwikkelingen rond digitalisering, sociale media en privacy waren belangrijke thema’s om het convenant te updaten. Belangrijke uitgangspunten bij sponsoring in het onderwijs: de samenwerking mag de ontwikkeling van kinderen niet schaden;…

Belangenorganisaties vrezen segregatie en kansenongelijkheid door vereenvoudiging bekostiging

Door Lisenka Beijer | 06 feb 2020

VOS/ABB, Verus en VGS zijn bang dat de vereenvoudiging van de bekostiging leidt tot meer segregatie en kansenongelijkheid, omdat brede scholengemeenschappen hun huidige bekostigingsvoordeel inleveren. In reactie hierop stelt de VO-raad dat kansengelijkheid voor haar een speerpunt is. De bekostigingssystematiek bevordert de kansengelijkheid op dit moment echter niet of nauwelijks., naar de mening van de…

Infinite Update – 5 februari 2020

Door Lisenka Beijer | 05 feb 2020

Met veel plezier heeft de redactie van Infinite Update deze nieuwe, volle editie voor u samengesteld. U leest onder meer over toekomstplannen voor de onderwijssector, aanstaande wetswijzigingen en informatie die relevant is voor het opstellen van de jaarrekening 2020. Klik hier.

Kamer spreekt over samenwerking onderwijs en zorg

Door Lisenka Beijer | 05 feb 2020

De Tweede Kamer debatteerde begin februari 2020 over de samenwerking onderwijs-zorg, naar aanleiding van een recente Kamerbrief. De Kamerleden drongen opnieuw aan op (snellere) maatregelen om onder meer het aantal thuiszitters terug te dringen. Er werd met name onderstreept dat meer ruimte nodig is in de wet- en regelgeving om in samenwerking (tussen onderwijs-zorg, vo-(v)so…

Tweede Kamer gaat akkoord met weigeren niet-gevaccineerde kinderen

Door Lisenka Beijer | 04 feb 2020

Kinderopvangcentra mogen van de Tweede Kamer niet-gevaccineerde kinderen weigeren. Een wetsvoorstel van D66 met die strekking werd met een ruime meerderheid van stemmen aangenomen. Het was lange tijd onzeker of het voorstel voldoende steun zou krijgen. De stemming stond eerder op de agenda, maar er was meer tijd nodig om genoeg partijen mee te krijgen.…

Subsidieregeling onderwijsassistenten opleiding tot leraar gewijzigd

Door Lisenka Beijer | 04 feb 2020

De subsidieregeling voor onderwijsassistenten die een pabo opleiding gaan volgen, is op twee punten gewijzigd. De nieuwe regeling bepaalt dat het subsidiebedrag € 5.000 per jaar blijft, maar per kalenderjaar voor de duur van de opleiding wordt uitgekeerd en niet meer ineens voor 3 of 4 jaar (zoals in de oude regeling). Daarnaast is de…

Fusiecompensatie begroten kan een risico zijn

Door Lisenka Beijer | 31 jan 2020

Besturen in het primair onderwijs hebben bij fusies tussen scholen recht op aanvullende bekostiging. De regelgeving hieromtrent is aangescherpt en opgenomen in de Regeling bijzondere bekostiging bij fusie en opheffing in het primair onderwijs van 25 mei 2019. De actuele regeling kent een tweetal risico’s: Als er slechts een beperkt aantal leerlingen meegaat naar de…