Onderzoek: IKC’s scoren positief op inclusie

Door Lisenka Beijer | 04 mei 2021

Het Kohnstamm Instituut heeft een kleinschalig onderzoek uitgevoerd naar inclusiekenmerken van Integrale Kindcentra (IKC’s). De conclusie is dat IKC’s een meerwaarde hebben voor leerlingen die vastlopen in de reguliere kinderopvang. Volgens de deelnemende IKC’s is hun meerwaarde onder meer af te meten aan het feit dat ze kinderen binnen krijgen die elders, in reguliere basisscholen…

Aantal overnames in kinderopvang neemt toe met 50 procent in 10 jaar tijd

Door Lisenka Beijer | 04 mei 2021

Het aantal overnames binnen de kinderopvang is met 50 procent toegenomen in de afgelopen tien jaar, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Deze groei van het aantal overnames wordt onder meer verklaard uit de toenemende regeldruk. Dit is in elk geval de conclusie van bureau match plan. In hun commentaar stellen zijn: er is…

Kennissessie over ‘tijdelijk geen (straf)heffing bij eerder stoppen met werken’

Door Lisenka Beijer | 03 mei 2021

Tijdelijk kunnen werkgevers en werknemers afspraken maken over eerder stoppen met werken zonder dat de werkgever een extra (straf)heffing moet betalen. Die heffing bedroeg 52% van het bedrag dat gemoeid is met de afspraken (de zogenoemde RVU-heffing).  Vervroegd uittreden is geen automatisch recht, aangezien het niet in de cao’s po en vo is opgenomen. De werknemer kan aan de werkgever vragen om vervroegd uit…

Tweede aanvraagronde subsidie ‘Extra hulp in de klas’

Door Lisenka Beijer | 01 mei 2021

Het kabinet heeft besloten om € 240 miljoen extra beschikbaar te stellen voor een tweede aanvraagronde voor gelden die ingezet kunnen worden om in alle onderwijssectoren de gevolgen van de corona-crisis te bestrijden. Met de gelden kunnen hulp en ondersteuning geboden worden door de inzet van extra personeel. Voor onder meer het primair onderwijs en het…

Bijna 80% medewerkers in het onderwijs (heel) tevreden over het salaris

Door Lisenka Beijer | 30 apr 2021

Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het CBS en TNO blijkt dat in 2020 meer mensen tevreden tot heel tevreden waren over hun salaris. Ten opzichte van een eerdere meting steeg dit percentage van 73 naar 78%. Specifiek voor de sector onderwijs blijkt uit de cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) en…

Eenmalige verlenging TLV’s in verband met de corona-crisis

Door Lisenka Beijer | 28 apr 2021

De toelaatbaarheidsverklaringen (TLV) die dit jaar herbeoordeeld moeten worden, kunnen eenmalig verlengd worden tot uiterlijk 31 juli 2022. Dit hebben de PO-Raad, de Sectorraad GO (Gespecialiseerd Onderwijs), het Netwerk LPO (Leidinggevenden Passend Onderwijs), de Sectorraad swv vo en het ministerie van OCW afgesproken en zij hebben dit aan de samenwerkingsverbanden en de scholen voor gespecialiseerd onderwijs laten…

Werkdruk – Maakt strategisch HRM beleid het verschil?

Door Lisenka Beijer | 23 apr 2021

Over deze interessante vraag gaat een weblog van Jeanette Wolleswinkel en enkele collega inspecteurs, werkzaam bij de onderwijsinspectie. Op de ene school ontmoeten ze een energiek team, dat met plezier werkt aan de doelen die het zich gesteld heeft. Op de andere school zuchten medewerkers onder de werkdruk. Waar komt dat verschil uit voort? Deze vraag…

Minister omarmt toegangsrecht kinderopvang en bso

Door Lisenka Beijer | 20 apr 2021

Minister Koolmees omarmt in eenbrief aan de Tweede Kamerde conclusies van een rapport van de LKK dat stelt dat er een brede consensus is voor een (eventueel gratis)  toegangsrecht voor alle kinderen van minimaal 2 dagen op dagopvang en op 8 á 10 uur bso. Het rapport van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK), waarin dit geschreven…

Kijkdozen groei (v)so gepubliceerd

Door Lisenka Beijer | 16 apr 2021

2021 is het een na laatste jaar waarop de scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en de samenwerkingsverbanden po en vo op 1 februari te maken hebben met de peildatum in verband met tussentijdse groei van het (v)so. De peildatum verdwijnt namelijk bij de invoering van de vereenvoudigde bekostiging in het primair onderwijs. Maar in 2021…