Voortaan één kwaliteitskader huisvesting

Door Lisenka Beijer | 20 mei 2021

Voor het primair en voortgezet onderwijs geldt voortaan één Kwaliteitskader Huisvesting. In 2013 is het Kwaliteitskader Huisvesting tot stand gekomen, om zo tot een landelijke en breed gedragen definitie van ‘basiskwaliteit’ te komen. Onlangs is het kader geactualiseerd en zijn de versies voor po en vo samengevoegd tot één Kwaliteitskader Huisvesting.  Het Kwaliteitskader vertrekt vanuit…

Fluctuaties in achterstandsscores voor aanvullende bekostiging verklaard

Door Lisenka Beijer | 19 mei 2021

De beschikkingen voor de aanvullende bekostiging onderwijsachterstandenbeleid 2021-2022 zijn in april naar schoolbesturen gestuurd. Er is sprake van fluctuaties in de achterstandsscores en daarmee in de beschikbare achterstandsmiddelen op schoolniveau ten opzichte van vorig schooljaar (zowel positief als negatief). Het ministerie van OCW heeft in samenwerking met het CBS een brochure opgesteld over de achterliggende…

Rekenkamer kritisch over verantwoording coronasubsidie onderwijs

Door Lisenka Beijer | 19 mei 2021

De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het Jaarverslag 2020 en de bedrijfsvoering van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Eén van de conclusies is dat de verantwoording over de coronasubsidie van vorig jaar (Inhaal- en Ondersteuningsprogramma’s Onderwijs 2020-2021 (IOP)) voor verbetering vatbaar is. Zo geeft de Rekenkamer in haar rapport aan: ‘Het is niet te…

Leerpunten in uitspraken geschillen passend onderwijs

Door Lisenka Beijer | 18 mei 2021

Op de website Onderwijsgeschillen zijn recente uitspraken gepubliceerd van de commissie passend onderwijs. De uitspraken hebben betrekking op geschillen over ontwikkelingsperspectieven, verwijdering en tlv’s (toegekend dan wel afgewezen). De uitspraken zijn leerzaam voor samenwerkingsverbanden en schoolbesturen. Ze kunnen attenderen op hiaten in uw beleidsdocumenten of valkuilen in gedrag of cultuur.

Leerpunten in jaarverslagen Onderwijsgeschillen

Door Lisenka Beijer | 18 mei 2021

Op de website Onderwijsgeschillen zijn de jaarverslagen gepubliceerd van de verschillende commissies die onder Onderwijsgeschillen ressorteren: medezeggenschap, klachten, beroep & cao en passend onderwijs. De verslagen zijn leerzaam over onderwijsbesturen. Ze kunnen attenderen op hiaten in uw beleidsdocumenten of valkuilen in gedrag of cultuur. Daarnaast presenteert Onderwijsgeschillen een Jaarbeeld 2020. Dit jaarbeeld presenteert feiten en…

Bescheiden banengroei in onderwijs

Door Lisenka Beijer | 18 mei 2021

Het aantal banen in het onderwijs is in het eerste kwartaal van dit jaar (seizoen gecorrigeerd) met circa 1.000 toegenomen, vergeleken met het laatste kwartaal van 2020. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De banengroei in het onderwijs is daarmee bescheiden, vergeleken met de uitzendbureaus (+6.000), het openbaar bestuur (+4.000) en de zorg…

CBS ontwikkelt nieuwe indicator onderwijsachterstanden

Door Lisenka Beijer | 18 mei 2021

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft een nieuwe onderwijsachterstandsindicator voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld. Deze indicator kan in de toekomst worden gebruikt om de extra middelen die beschikbaar zijn voor het verminderen van onderwijsachterstanden (regeling Leerplusarrangement vo), te verdelen over de vo-scholen. Het ministerie van OCW moet nog wel een definitieve keuze maken…

Infinite Update – 11 mei 2021

Door Lisenka Beijer | 11 mei 2021

Ondanks de meivakantie verschenen de afgelopen weken diverse interessante berichten en publicaties. In deze nieuwe editie van Infinite Update vatten we ze voor u samen. Klik hier.

Menukaart Nationaal Programma Onderwijs beschikbaar

Door Lisenka Beijer | 10 mei 2021

De menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs is beschikbaar. Het keuzemenu met bewezen effectieve interventies is bedoeld om basisscholen, middelbare scholen en scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs te helpen om de gevolgen van corona aan te pakken. Zowel op het gebied van leervertraging, als het welzijn van leerlingen. Scholen hebben ruimte om een aanpak te…