Alle informatie over maatwerk overzichtelijk bijeengebracht

Door Lisenka Beijer | 01 mrt 2021

Passend onderwijs bestaat in veel gevallen uit maatwerk. Vormen van ondersteuning waarin regulier en gespecialiseerd samen werken, of samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg. Het steunpunt passend onderwijs heeft een handige webpagina ontwikkeld waar alle informatie over vormen van maatwerk bijeen is gebracht. U leest er bijvoorbeeld over (on)mogelijkheden bezien vanuit wet- en regelgeving, het parttime …

Inzicht in arbeidsmarkt kinderopvang

Door Lisenka Beijer | 28 feb 2021

Het arbeidsmarktplatform ‘Kinderopvang werkt!’ maakt met regelmaat een handig overzicht met daarin cijfers vanuit de kinderopvangbranche. De cijfers geven in één oogopslag een beeld van onder andere het aantal medewerkers in de sector, het aantal organisaties en meer. Uit een recent overzicht blijkt dat er 108.000 medewerkers werkzaam zijn in de sector, van wie 95 procent…

Servicedocument inzet Prestatieboxmiddelen

Door Lisenka Beijer | 25 feb 2021

Najaar 2020 maakten de VO-raad en het ministerie van OCW vervolgafspraken over het sectorakkoord vo en de bestemming van de prestatieboxmiddelen. De middelen uit de prestatiebox blijven beschikbaar voor de schoolbesturen. Ongeveer tweederde deel van het geld wordt toegevoegd aan de lumpsum. Het overige deel kunnen besturen in 2021 en 2022 blijven inzetten voor het…

Aantal kinderopvangmedewerkers neemt toe met 7,6 procent

Door Lisenka Beijer | 22 feb 2021

Het aantal werknemers in de kinderopvang groeit flink. In een jaar tijd stroomden ruim 19.000 werknemers de kinderopvang in. Daarmee is de kinderopvangbranche relatief het sterkst gegroeid van alle branches in de sector zorg en welzijn. In totaal werken er 108.000 mensen in de kinderopvang, volgens de laatste cijfers van het CBS. Het CBS heeft…

Nieuwe subsidieronde Doorstroomprogramma’s po-vo voor gelijke kansen

Door Lisenka Beijer | 22 feb 2021

Tot en met 30 april 2021 kunnen scholen weer subsidie aanvragen voor het ontwikkelen en uitvoeren van een doorstroomprogramma po-vo. Doel van deze programma’s is om de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs te versoepelen voor de groep leerlingen die minder onderwijskansen hebben dan hun klasgenoten, en zo de kansengelijkheid te bevorderen. Deelnemers…

Servicedocument vervolg Prestatiebox

Door Lisenka Beijer | 21 feb 2021

Enkele weken geleden hebben de VO-raad en het ministerie van OCW een service-document gepubliceerd over de Prestatiebox gelden in de komende jaren. Nu scholen hun formatie planning ter hand nemen en/of een eindejaarsprognose op stellen, is het zinvol deze informatie daar bij te betrekken. Daarom verwijzen we graag naar een eerder bericht in Infinite Update.

Wijziging Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs gepubliceerd in de Staatscourant

Door Lisenka Beijer | 19 feb 2021

Onlangs zijn in de Staatscourant enkele wijzigingen gepubliceerd in de Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs (RJO). De wijzigingen werden in januari 2021 al gecommuniceerd met de Tweede Kamer. In de eerste plaats is de RJO gewijzigd in verband met de verplichting om toelichting te geven wanneer de zogenoemde ‘signaleringswaarde bovenmatig eigen vermogen’ wordt overstegen. Met deze wijziging…

Tijdelijk extra middelen in verband met verwachte groei (v)so en pro

Door Lisenka Beijer | 17 feb 2021

In de rubriek Algemeen leest u over de € 8,5 miljard die de komende jaren via het Nationaal Programma Onderwijs (NOP) geïnvesteerd wordt in de sector onderwijs om de gevolgen van de coronacrisis te bestrijden. In de documenten over het NOP valt ook te lezen dat de samenwerkingsverbanden passend onderwijs po en vo tijdelijk extra…

€ 8,5 miljard voor het Nationaal Programma Onderwijs

Door Lisenka Beijer | 17 feb 2021

Het kabinet trekt ruim € 8,5 miljard uit om de gevolgen van de corona-crisis voor leerlingen, studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen te bestrijden. Daarvan is € 5,8 miljard beschikbaar voor het po en het vo, met name om in de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 een eigen School Programma op te stellen en uit te voeren.…